Antwerpen maakt zich sterk in brildesign
Drie brilmerken van eigen bodem
Een bril moet functioneel zijn, maar is de voorbije jaren ook een echt modeaccessoire geworden. Antwerpen heeft op vlak van brilontwerp heel wat te bieden. We pikken drie brilmerken van eigen bodem uit.
THEO speelt al 30 jaar met vernieuwende vormen en kleuren. w.r.yuma ontwerpt en maakt zonnebrillen uit lokaal gerecycleerd plastic afval. En Odette Lunettes wil de wereld veroveren met hippe, betaalbare brilontwerpen.
THEO - Al 30 jaar onderscheidend in vorm en kleur
THEO, ontstaan uit een constructieve samenwerking
Wim Somers van Somers Optiek aan de Eiermarkt in Antwerpen en Patrick Hoet die een optiekzaak had in Brugge besloten samen een eigen collectie brillen op de markt te brengen. Samen richtten ze THEO op en kozen modestad Antwerpen als vestigingsplaats.
THEO is het anagram van Hoet. In 1989 waren de eerste theo brillen een feit. En baanbrekend waren ze alleszins. In 2004 verkocht Patrick Hoet zijn aandelen in THEO aan Wim Somers, maar bleef als ontwerper voor THEO actief. Wim Somers heeft zich wat teruggetrokken en intussen leiden zijn twee zonen het bedrijf.
THEO focust vooral op kleur en vorm
Hoet ontwerpt nog steeds het grootste gedeelte van de THEO-collectie, brengt nieuwe ideeën aan en tekent de speciale kleine Eye-witness collectie. Daarnaast vervult Patrick Hoet de rol van ‘go between’ tussen het bedrijf en andere ontwerpers. Zo vind je in de collectie van THEO cocreatie brilontwerpen van Matali Crasset, Tim Van Steenbergen en James Van Vossel. In het verleden werkte THEO ook samen met modeontwerpers Griet Vandewiele, Conrad David Bolssens en Christophe Broich.
Patrick Hoet en zijn dochter en ontwerpster Bieke Hoet zijn, in samenwerking met Materialise uit Leuven en Raytech in Brugge, pioniers in op maat gemaakte 3D geprinte brillen in kunststof en in titanium.
Nu, 30 jaar later, wordt THEO verkocht in 1400 winkels verspreid over een 50-tal landen, heeft het bedrijf zo’n 1578 verschillende brilmodellen, draait het 10 miljoen euro omzet en stelt het 20 mensen te werk.
www.theo.be
w.r.yuma - Met 3D printtechnologie gerealiseerde zonnebrillen van lokaal gerecycleerd plastic afval
Plastic afval wordt grondstof
De Antwerpse startup w.r.yuma, die in 2018 van start ging, heeft een oplossing voor plastic afval.
Met behulp van 3D-printtechnologie en lokaal gerecycleerd afval zoals autodashboards, PET-flessen en koelkasten maakt w.r.yuma stijlvolle zonnebrillen. Het plastic afval wordt zorgvuldig schoongemaakt, versnipperd en versmolten tot 3D-printerinkt om de unieke zonnebrillen te 3D-printen.
Onlangs deed de startup een project met Stormkop, een Antwerpse organisatie die met ideeën van kinderen aan de slag gaat en inspeelt op actuele thema’s als klimaat en mobiliteit. Samen maakten ze de ‘Scheldebril’ die voor 50 procent bestaat uit plastic dat uit de Schelde werd gevist en voor 50 procent uit PET-flessen.
Elk jaar wordt op wereldvlak zo’n 300 miljard kg plastic geproduceerd. Vermoedelijk zal dit nog verdubbelen de komende twintig jaar. “Al onze zonnebrillen kunnen achteraf opnieuw gesmolten worden. Wie bij ons een oud model binnenbrengt, krijgt korting op zijn nieuwe bril. Hoe langer je wacht, hoe hoger de korting, want we willen niet aanzetten tot consumeren om te consumeren”, zegt Sebastiaan de Neubourg, oprichter van w.r.yuma en ingenieur van opleiding.
Innoveren en toekomstgericht ondernemen
Het idee van w.r.yuma stak drie jaar geleden de kop op toen Sebastiaan nog aan de slag was als startup coach, gericht op circulair ondernemen.
“De passie van al die starters werkte aanstekelijk: ik was het beu om te praten en wou zelf iets maken. Het werd een zonnebril, een aantrekkelijk product dat letterlijk een andere kijk op innoveren en duurzaam produceren biedt. Mijn uitgangspunt was niet ‘ecologisch verantwoord ondernemen’ of ‘de wereld verbeteren’, maar wel ‘innoveren’ en ‘toekomstgericht ondernemen’. Maar het één kan niet zonder het ander. Als we de dingen niet circulair aanpakken, dan hebben we geen toekomst als ondernemer. Want de aarde is een kleine planeet en onze grondstoffen zijn eindig. Als ondernemer moet je de cirkel sluiten en van afval een grondstof maken.”
Disruptief in vele opzichten
Innoveren doet w.r.yuma niet alleen door met gerecycleerd plastic aan de slag te gaan. Ook het productieproces is bijzonder. “Nergens ter wereld 3D-printen ze zonnebrillen zoals ik dat doe. De grootste uitdagingen bij de opstart waren dan ook technisch van aard. Dat kostte flink wat tijd en geld. Onze eerste lancering ging via Kickstarter. We haalden 23.000 euro op om met de eerste collectie brillen van start te gaan. Wie hierop intekende, kreeg toen 30% korting en betaalde 67 euro”, licht Sebastiaan toe.
Consumenten willen meer en meer de oorsprong van een product kennen
De brillen worden in Antwerpen ontworpen en handmatig geassembleerd met Italiaanse brilglazen die 100% UV-bescherming bieden. Het grote voordeel aan 3D-printing is dat het hyperlokaal kan gebeuren.
Sebastiaan de Neubourg: “De klant kan ons productieproces letterlijk volgen terwijl hij wacht. Deze duurzame productiemethode valt enorm in de smaak. Onder onze klanten vind je niet alleen mensen die lokaal en ecologisch willen kopen. Onze innovatieve productie en het hoge fashion gehalte van onze zonnebrillen trekken eveneens klanten aan die het duurzame verhaal via een omweg ontdekken.”
Maar er ligt een grote verantwoordelijkheid bij de klant zelf. De merknaam is niet voor niets w.r.yma. Yuma is de zonnigste plek op aarde in Arizona. De ‘w.r.’ of ‘we are’ verwijst naar het partnerschap met de klanten die de kringloop sluiten door hun oude bril terug te brengen.
www.wryuma.com
De ambitie van Odette Lunettes: the world’s domination
Waarom Eline De Munck met Odette Lunettes van start ging
“Ik vond niet meteen zelf een leuke én betaalbare bril. De monturen die me wel aanspraken, waren dan weer enorm duur”, steekt Eline De Munck van wal. “Ik houd van fashion, daarom niet met een grote F. Maar je betaalt al snel 500 à 700 euro voor het montuur en de glazen. Ook al wissel je eens graag van bril, aan die prijs koop je er geen drie.”
Uit frustratie is Eline dan in 2015 begonnen met Odette Lunettes dat staat voor een hip, tof, betaalbaar product. “Onze collectie brillen en zonnebrillen onderscheidt zich duidelijk van andere brilmerken. Maar een bril mag niet te bepalend zijn voor je look, zodat je al eens kan veranderen van bril.“
Een brillenmerk met een Antwerpse stempel
“Antwerpen is vanuit mode en design oogpunt een interessante stad. Dat geldt ook voor onze brilmonturen ‘designed in Antwerp’. We hebben een eigen in house design team. Antwerpse design wordt geapprecieerd in het buitenland en is interessant om samenwerkingen aan te gaan. Zo stylden we onlangs de fashion show van Ozwald Boateng, de vroegere hoofddesigner van Givenchy, met onze brillen”, licht Eline De Munck toe.
Het best geprijsde merk dat in West-Europa wordt ontworpen én gemaakt
Alle brillen worden in West-Europa gemaakt, meer bepaald in Duitsland en Frankrijk, van roestvrij staal uit Japan en acetaat uit Italië.
De prijszetting van Odette Lunettes is tussen 179 en 229 euro voor de consument. Eline vindt het heel belangrijk dat de prijs rond 200 euro zit. “Zo blijft een bril voor heel veel mensen haalbaar en betaalbaar. Sommige klanten kopen er zelfs twee of drie. We nemen bewust minder marge om meer aandacht naar het duurzaamheidsverhaal te laten gaan.”
Wat is er vernieuwend aan Odette Lunettes?
Eline De Munck: “Een bril moet mooi zijn. Je draagt die tenslotte elke dag op je neus. We werken met innovatieve materialen en over het duurzaamheidsaspect is goed nagedacht. Met 3D printing gaan we na of de maat goed is. Dit gebeurt voor de technische tekening,. Zo kunnen we een stap overslaan en winnen we tijd. Aan de prototypes kunnen nog zaken aangepast worden. Daarna kan alles door naar sampling.”
Omdat Odette Lunettes een fashion item is, pakt het merk met twee collecties per jaar uit, maar die zijn bewust niet seizoensgebonden. “Voor brillen is het niet nodig om een lente-zomer en herfst-winter collectie te brengen”, stelt Eline De Munck. “In brilontwerp hebben we niet te maken met grote evoluties. Tenslotte blijft een bril een bril: twee beentjes en twee glazen. In vergelijking met andere modeproducten gaat een bril ook iets langer mee. Trends in brilontwerp houden gemakkelijk vijf jaar aan. Wel is er evolutie in de collectie. Acetaat verdwijnt stilaan, brillen worden weer van metaal gemaakt en zijn groter. Een bril moet, voor mij althans, simpel en mooi in zijn eenvoud zijn. Dat is primordiaal. Een zonnebril mag iets extravaganter.”
Wat brengt de toekomst?
Eline De Munck en haar zakelijke partner, Bob Geraets, geloven rotsvast in de expansie van Odette Lunettes: “Om succesvol te zijn, mag je best torenhoog mikken en emotioneel geconnecteerd zijn met je merk. We focussen nu vooral op onze popups in Antwerpen en Gent waar we onze nieuwe collectie voorstellen en brand awareness creëren. Een bril is geen impulsaankoop: mensen komen binnen en leren het merk, het DNA en de look & feel van Odette Lunettes kennen”, zegt Eline.
In de popups kunnen klanten de volledige collectie zien en nadien vinden ze hun weg naar de onafhankelijke opticien. Intussen wordt Odette Lunettes in zo’n 280 high end optiekzaken in 11 landen verdeeld. “Sinds onze popups actief zijn, krijgt onze website 200% meer bezoekers. En die klikken door naar de store locator”, besluit Eline.
www.odettelunettes.com