Coronacrisis? Creativiteitsshift!
Uitdagende tijden vragen voor creatieve oplossingen.
Tijdens de coronacrisis geeft ANTWERP. POWERED BY CREATIVES je een terugblik over hoe de creatieve sector zichzelf heruitvindt: uit noodzaak, maar ook uit weerbaarheid. Deze periode geeft ons de mogelijkheid om een andere weg in te slaan. Laat je inspireren door talloze iniatieven en unieke carrièreswitches.
Profetisch
Het leek wel alsof Dennis Janssens van SSNN de toekomst kon voorspellen. Tijdens de laatste Sprekersacademie, eind 2019, sprak hij in zijn straffe talk over hoe je als creative de lege momenten moet transformeren naar waardevolle investeringen voor jezelf. Of: hoe maak ik van de nood een deugd? Bij Superdruk draaien de drukpersen van Stoffel van den Bergh momenteel op een lager pitje. De vrijgekomen tijd biedt dus creatieve mogelijkheden. Stoffel besloot om een oproep te lanceren en iedereen duidelijk te maken dat het een uitgelezen moment is om te experimenteren met speciaal drukwerk. Geen wachttijden en veel flexibiliteit zijn de positieve effecten van een stilliggend productieproces. Op deze manier zet Superdruk het atelier in functie van nieuwe initiatieven en opportuniteiten bij zowel de creatieve als traditionele sectoren.
Passief inkomen
Heb je niet de kans om je atelier ter beschikking te stellen of werk je als freelancer voornamelijk digitaal? Dan kan je bijvoorbeeld werken aan de profilering van jezelf als merk en pit geven aan je portfolio. Waarom niet mikken op een passief inkomen? Gebruik daarvoor je beste werk en vorm het om naar een dienstenaanbod. Via crowdfunding begon collectief Henri Lejeune reeds voor de coronacrisis fondsen te werven voor hun referentieboek ‘het ABC voor de circulaire economie’. Wie het boek kocht, kreeg er een aantal gepersonaliseerde lezingen bij. Op deze manier genereerden ze omzet en kreeg hun werk een digitale, persoonlijke toets.
Als lezingen je ding niet zijn, helpen we je na de coronacrisis graag verder in onze nieuwe Sprekersacademie. Maar misschien wil je ondertussen liever op een andere manier je werk of je unieke werkwijze online etaleren? Dan kan je leren om webinars te maken, of je kan via korte tutorials of blogposts je kennis verspreiden. Je kan zelfs een deel van je aanbod exclusief maken voor je trouwe volgers, bijvoorbeeld via Patreon. Hiermee bied je premiumdiensten aan je abonnees, zoals de Vlaams-Brabantse Tuttefrut een jaar lang deed. Het blijft je eigen, opgewaardeerde content die je omvormt tot passieve, digitale broodwinning.
Keep it simple
Hou je het liever kort en krachtig? Dan zorgt een voucher of waardebon voor een directe cashflow. Zo besloten de rugzakdesigners van DEW om aparte bonnen aan te bieden. Geen zin om een apart kanaal hiervoor op te zetten? Er zijn reeds verschillende initiatieven waarbij creatieve en organisatorische toptalenten de koppen bij elkaar staken om kleine zelfstandigen verder te helpen via bonnenplatformen. Denk maar aan Verbonden, Wij komen terug of Hamsteren in Mechelen. Deze sociale platformen kosten je geen moeite en brengen je merk ook dichter bij een nieuw publiek: je geüpdatete portfolio zal ook hier een impact hebben.
Instant inspiratie
Nog een inspiratieboost nodig? Laat deze korte tips je ondernemingszin aanwakkeren.
- Hackthecrisis.be: deze online hackathon bracht creatives en designers samen voor een gigantische brainstorm die van 27 tot 29 maart liep.
- Doe aan zelfstudie: leer bijvoorbeeld als grafisch ontwerper bij over 3D of videomontage of combineer je copy-skills met een snelcursus webdevelopment. YouTube staat vol gratis tutorials over alle types software en de cursussen op Lynda zijn de eerste dertig dagen gratis. Ook andere officiële (en vaak dure) cursussen zijn tijdelijk gratis, zoals deze uitgebreide cursus over SEO en page optimisation.
- Ten slotte: is je thuiswerkplek wel goed ingericht om je creatieve flow op tempo te houden? Ga zeker eens door de tips van onze partner Thomas More.
In tijden van crisis is het moeilijk om gemotiveerd te blijven en kan de spirit ver te zoeken zijn. Toch willen we iedereen stimuleren om – met voldoende afstand – je te herbronnen in de buitenlucht en om onze tips te gebruiken zodat je creatieve vuur weer oplaait.
Of, om het met de woorden van WeWantMore te zeggen:
Stay safe, stay healthy: stay creative.