Going digital?
3 tips van digitale strateeg Roel Dierckens
Sta jij op het punt een coole website, een professionele webshop of een inspirerend Instagramaccount voor je bedrijf op poten te zetten? Dan ontdek je al snel dat daar heel wat bij komt kijken: fotografie, vormgeving, copywriting,... en niet het minste een flinke portie strategie. Roel Dierckens, digitale strateeg bij communicatiebureau volta, zoomt in op de meerwaarde van een creatief bureau bij een digitale transitie.
“Als ondernemer besef je soms niet dat je bezig bent met een digitale transitie”, merkt Roel op. “Het sluipt stilletjes in je bedrijf en je communicatie. Je denkt: ik zet mijn bedrijf ook op Instagram en post af en toe eens een berichtje. Maar als je dit correct wilt aanpakken om een zo efficiënt mogelijk bereik te hebben, stippel je best een communicatieplan en -structuur uit. Kies je voor een communicatiebureau zoals volta, dan tackelen we concreet de volgende drie uitdagingen.”
1. Breng je merkidentiteit & digitale behoeftes in kaart
“Om je bedrijf te digitaliseren, moet je weten waar je naartoe wilt. Is dat niet helemaal helder? Laat je dan ondersteunen door een communicatiebureau om je vraag juist te omkaderen. Bij volta gebeurt dit aan de hand van een workshop met uitgebreid vragenspel waarin we je merkidentiteit, wensen en behoeftes identificeren. Voor de meeste ondernemers een leerrijke ervaring.”
2. Kies voor kwaliteit op alle vlakken
“Voor een geslaagde digitale transitie reken je het best op verschillende creatieve experten: een copywriter, een webdesigner, een fotograaf, een strateeg… Werk je met een bureau samen, dan hoef je niet te kiezen. Je betaalt misschien wel iets meer, maar je expertisebereik is veel ruimer. Daarnaast voorzien we als agency ook een continue opvolging. Iedereen kan immers eens ziek worden of wil graag op vakantie.”
3. Zet volop in op gebruikservaring
De gebruikerservaring van je website, webshop of socialmedia-account is minstens even belangrijk als het bestaan ervan, volgens Roel: “Een goede strategie lokt bezoekers naar de website. Maar daar stopt het niet. Eenmaal op de site, moet je surfers de juiste informatie aanbieden - die waarnaar ze op zoek zijn - én ervoor zorgen dat ze de acties doen die jij voor ogen hebt. Om het met een buzzwoord te zeggen: conversie. Als digitale strateeg verplaats ik me in jouw doelgroep. Ik denk na over wat die nodig heeft en hoe deze behoeftes zullen worden ingelost. Zo gaan we samen op zoek naar de optimale gebruikservaring en finetunen we de customer flow.”
"Als digitale strateeg verplaats ik me in jouw doelgroep. Ik denk na over wat die nodig heeft en hoe deze behoeftes zullen worden ingelost. Zo gaan we samen op zoek naar de optimale gebruikservaring en finetunen we de customer flow.”
“Omdat mijn piano-atelier enorm groeit, wordt het tijd om mijn website SEO-proof te maken en mijn facebookpagina te professionaliseren”, vertelt Maarten Proost van Piano-Atelier Proost-Slackx. “Na een kennismakingsgesprek met volta, via Hire a Creative, realiseerde ik me dat een agency zowel strategie, als design, teksten en nog veel meer doet. Dat zou ik bij één freelancer niet vinden. Ik heb dus niet lang getwijfeld om in te gaan op hun creatief pakket. De socialemediakalender en bijhorende branding krijgen stilaan vorm. Fijn om te zien!”
Toch een freelancer?
“Wanneer je heel exact weet welk deelaspect je wilt uitwerken en welke diensten je hiervoor nodig hebt, kan je uiteraard bij een of meer freelancers te rade gaan. Maar een algemene strategie blijft wel nodig.”
Wil je jouw online kanalen (nieuw) leven inblazen? Schrijf je in voor Hire a Creative en laat je bijstaan door creatieve professionals.