Het grafisch ontwerp van de toekomst
Nieuwe technologie opent deuren voor creatives
Al jarenlang gaat grafisch ontwerp hand in hand met marketing. De laatste evoluties rond asset management zorgen echter dat zelfs de meest doorwinterde ontwerpers voelen dat er een kantelpunt bereikt werd. Moeten grafisch ontwerpers zich bedreigd voelen door automatisering? Of brengt het net een revolutie teweeg in hun ambacht? Marketingexpert Piet Saegeman werpt een blik op de toekomst van grafisch ontwerp.
Piet Saegeman werkte als marketingstrategieconsultant al meermaals samen met vele grote agencies. Hij richtte tevens YAMAZONI op: een consultancydienst die bedrijven bijstaat om hun intrinsieke boodschap beter op punt te zetten. Piet heeft dankzij jarenlange expertise in marketing en sales de impact van de digitale revolutie meegemaakt, ook voor grafisch ontwerpers. Door zijn ervaring is hij de geknipte man om de huidige evoluties rond grafisch ontwerp en digitalisering onder de loep te nemen.
Apple als katalysator
Apple als katalysator
De laatste jaren gebeurde er veel op het vlak van grafisch ontwerp en marketing, maar toch liet de echte digitale switch op zich wachten. Piet licht toe: “De revolutie die we kennen als digital transformation is eigenlijk pas tussen 2013 en 2015 echt begonnen. Daarvoor zaten we met gestage transities naar platformen voor customer relationship management (crm), sales enablement en marketing automation. Het klinkt misschien cru, maar eigenlijk moesten oudere technologieën zoals Flash eerst uitsterven.
Pas na een aantal essentiële ontwikkelingen rond HTML5, CSS en Javascript werd de technische architectuur performant genoeg om complexe producten aan te kunnen. Sindsdien is de digitalisering overal doorgebroken en zijn SaaS-tools (software as a service, red.) in veel bedrijven onmisbaar geworden.”
Via digitalisatie naar evolutie voor designers
Piet is alvast overtuigd: “De creatieve sector gaat een belangrijke omwenteling tegemoet. Een bureau of designer werkt momenteel nog grotendeels uitvoerend, een beetje zoals een aannemer. In de toekomst worden ze echter de architect: hun rol wordt strategisch. Zij zullen de richtlijnen voor een merkidentiteit niet alleen creëren, maar ook instaan voor het beheer ervan. Zij zullen ervoor zorgen dat andere ontwerpers toegang hebben tot de guidelines, en zorgen ook dat klanten met geavanceerde templates zelf tientallen afgeleiden van een ontwerp kunnen maken.”
“Een designer zal dus met dezelfde hoeveelheid werk een beduidend grotere schaal bereiken. Net daarom moeten grafisch designers al bij aanvang van een project nadenken over de (wereldwijde) evolutie van een merk. Op basis daarvan beslissen ze hoe interactief en flexibel ze hun tools en templates moeten maken. Zo komt er op termijn meer branded content in omloop, die niet altijd rechtstreeks van de hand van een ontwerper komt. Mede hierdoor vermoed ik dat ontwerpers een hogere vergoeding zullen kunnen vragen voor hun werk. Ook denk ik dat grafici perfect op van managementniveauvan een bedrijf kunnen komen, net zoals marketing en hr, omdat ze met analytics hun impact kunnen aantonen.”
Grenzen op digitalisatie
En wat met creatives die eigenlijk enkel willen ontwerpen, bedenken en experimenteren? “Wel, degenen die graag creatief bezig zijn, voelen zich vrijwel allemaal ook geroepen om nieuwe zaken te creëren. Zij zien deze digitale revolutie als enorm verrijkend en boeiend. Ze beseffen dat dynamische, futureproof assets veel meer waard dan zijn dan eenmalige creaties. Een ontwerper krijgt op die manier meer gegronde redenen om zijn factuur te verdedigen. Zelfs abonnementsformules zijn perfect mogelijk, of een kost per assetcreatie. Het blaast letterlijk nieuw leven in de stiel van een dtp’er. Daarnaast zal er meer dan genoeg werk zijn voor diegenen die toch liever repetitief werk doen, omdat niet elk project templates zal gebruiken.”
Opportuniteiten voor ondernemers
Niet alleen creatieve professionals hebben baat bij deze switch. Ook voor ondernemers biedt de digitale transitie opportuniteiten. “Als je blijft vastzitten in het verleden, dan zijn je dagen geteld. Dat telt voor elke professional tegenwoordig. De waardeperceptie van creatief werk mag trouwens gerust beter. Grafisch ontwerp was vroeger voor sommige ondernemers maar iets banaals. De impact van de creatieve sector werd totaal niet naar waarde geschat, en ontwerpers en agencies hadden het soms moeilijk om hun meerwaarde te verdedigen. Dat kan vandaag perfect als ze asset management, branding guidelines en flexibele templates aanbieden. Het is onweerlegbaar: de eerste visuele indruk is en blijft enorm belangrijk.”
“Daarom is de expertise van een designer zo belangrijk: een grafisch ontwerper houdt met zijn werk het imago van een bedrijf mee op het hoogste niveau. Daarin ligt de kracht van onze sector: creatives zorgen voor een krachtig merk. En voor hardnekkige ondernemers zal ik het zo stellen: het marketingbudget wordt sowieso aan iets uitgegeven. Investeer dus bewuster: gebruik de hulp van creatieve professionals om meer impact te creëren op de markt. Zelfs kleinere bedrijven kunnen door het gebruik van de juiste strategie en technologie plots op een hoger niveau meespelen, zowel kwalitatief als kwantitatief. De digitale revolutie opent voor hen markten, zonder dat ze zich blauw betalen aan het essentiële manuele werk. Asset management is key!”
Het hyperflexibele Kadanza
De laatste jaren bleek dat het platform Kadanza, gegroeid uit KAN Design, een cruciale rol speelde bij verschillende globale (re)brandingprojecten. Deze uitgebreide tool centraliseert branding guidelines, digital asset management en design automatisatie en maakt het toegankelijk voor iedereen, op het juiste moment, in de juiste context én aan de juiste persoon.
Piet blikt even terug: “Dit soort platformen bestaat eigenlijk al langer. Het grote nadeel bleef echter de povere flexibiliteit: bij de minste aanpassing aan een logo of ontwerp begon het hele grafische proces opnieuw, inclusief de goedkeuringsrondes.”
“De hele user experience valt bij een houterig en onflexibel systeem in duigen, want mensen willen meteen geholpen worden. Zo’n platform moet eenvoudig zijn: aanmelden, elementen kiezen, downloaden. Dankzij hun interne focus op innovatie en ontwikkeling is Kadanza erin geslaagd om een interactief systeem te maken. De klant of het bedrijf kan dus zelf aanpassingen doen. Andere talen? Nieuwe foto? Delen van een affiche apart aanpassen? Afgebakende rechten per user binnen een bedrijf? Ik heb naast Kadanza vrijwel geen enkel platform gezien dat er in slaagt die functionaliteiten op een eenvoudige manier beschikbaar te maken voor bedrijven, agencies en grafische professionals.
Meer weten? Kom op 17 november naar de Testba(A)r met Piet Saegeman en Nico Potvin van KADANZA en probeer het platform zelf uit. Meer info hier
The future is now! De meerwaarde van grafische ontwerpers zal enkel nog toenemen, wanneer zij nog meer de touwtjes in handen hebben om de (visuele) identiteit van een merk te smeden. Heeft je bedrijf nood aan een creatieve professional of grafisch ontwerper? Of wil je graag strategische begeleiding? ANTWERP. POWERED BY CREATIVES biedt via de projecten Hire a Creative en de Innovatietrajecten de kans om je te laten matchen met de meest geschikte Antwerpse creatieve professionals. Toch nog een specifieke vraag? Neem contact op.