Internet of things

Antwerpse designbureaus nemen voortrekkersrol

De afgelopen decennia werd de samenleving grondig hertekend door de internetrevolutie. Nu staat er een nieuwe innovatiegolf voor de deur: het Internet of Things (IoT). Veel Antwerpse designbureaus waren er al van het prille begin bij en namen een voortrekkersrol op in deze nieuwe realiteit, waar artificiële intelligentie en virtuele ervaringen meer en meer verweven worden met ons dagelijkse leven.

Image
test2

Zo helpt Bagaar organisaties bij het ontwerpen en ontwikkelen van producten die gekenmerkt worden door connectiviteit. Ze bedachten en ontwikkelden de slimme energiemeter June en maakten electronica en IoT-toepassingen voor Cowbhttps://nl.cowboy.com/oy, een intelligente elektrische stadsfiets met online ondersteuning. Digitaal ontwerpbureau beyond.io lanceerde samen met een aantal sectorgenoten een Internet of Things-manifesto *. 

Ze ijveren ervoor dat design waakt over privacy, menselijkheid, transparantie en ontwerp voor échte noden. Het manifesto is een gids voor verantwoord ontwerp in een digitale wereld. Zelf realiseerde beyond.io onder andere een fietspad in Brussel dat fietsers het belang van fietslampjes doet ervaren, een bierflesje met beats van Major Lazer in en een multitouch-videomuur in het Antwerpse ModeMuseum, die bekroond werd met een Henry Van de Veldelabel.

Image
MOMU explorer - beyond IO

Bump bouwt onbestaande werelden en deed dat al voor banken, architecten, bouwbedrijven en culturele partners. Ze voegen digitale ervaringen toe aan bestaande situaties via gamification, interactieve animaties, fotorealistische visualisaties en virtual reality. Denk aan een interactieve tafel boordevol informatie, bewegende muurprojecties of een virtuele vuurpijl die vreugdevol afschiet wanneer een klant een paar schoenen uit een winkeletalage kiest.

“We mochten voor Hello Bank! een concept store uitwerken die millennials zou aanspreken. Zo bouwden we een aantal pop-upstores waar jongeren konden binnenlopen en technologische snufjes uittesten: een ‘phygital* lab’. Midden in het lab stond een grote, ronde, interactieve tafel. We wilden er een meubel van maken dat op zichzelf mooi was, maar dat door interactieve technologie echt tot leven komt. Het is maar één voorbeeld van hoe we de digitale wereld tastbaar kunnen maken.”
Arnoud Schoofs, een van de oprichters en ‘architecturale technologen’ bij Bump

Rombit tot slot zet in op gebruiksvriendelijke software om mensen, dingen en apparaten met elkaar te verbinden en bouwt zo aan slimme steden, slimme industrie en slimme ondernemingen.

Image
test2
Deel dit artikel