"The Matrix": ANTWERP EDITION

Jullie klanten weten het niet, maar jullie zijn aan de macht!

Beste community,

Van de schilders van de Vlaamse Primitieven tot de kunstenaars van de Antwerpse School, Provincie Antwerpen heeft altijd een thuis geboden aan vele creatieve geesten.

Ikzelf kom eigenlijk uit Olen, de plek waarvan ik vind dat onze voorouders de basis legden voor de vele ontwerpers en designbedrijven die regio Antwerpen vandaag telt. Met de De Pot van Olen, een middeleeuwse kruik, met drie oren, omdat de waard van de kroeg hem aan beide oren kon vastnemen, maar Keizer Karel kon hem ook aannemen om van het bier te drinken. Een mooi voorbeeld van creatief denken vanuit de gebruiker, toch? Toegegeven, er is nog een beetje tijd overgegaan, maar als ‘afstammeling van … ’, en dus zonder enige métier van creativiteit, sta ik hier toch met een zekere expertise.

Mijn collega’s probeerden me te overhalen om te speechen in het kader van 10 jaar ANTWERP. POWERED BY CREATIVES, maar eigenlijk bestaan we officieel nog maar negen jaar en 2 maanden. Laat ons er in de komende maanden dus vooral nog eens een lap op geven, om dan in het najaar die tien jaar in schoonheid te kunnen vieren.

Als warme community van creatieve ondernemers in Antwerpen hebben we in de afgelopen jaren veel geleerd, veel gefaald en zijn we terug opgestaan, zoals dat gaat in een goed verhaal. Vandaag, met 2024 en het 10de jaar dat voor ons ligt, wil ik samen met jullie vooruitkijken. In deze Nieuwjaarsbrief wil ik vooral aan beginnende ondernemers een aantal handvaten geven, die me in mijn job als observator aan de zijlijn van de Antwerpse creatieve sector zijn opgevallen.

De creatieven met wie ik als project manager samenwerkte, bleken voortrekkers en inspirators, die als een soort profeten te werk gingen, in een wereld die hen niet altijd begrijpt. Jullie doen een bedrijf van richting veranderen en weten de boel soms zelfs te redden, vaak zonder te beseffen hoe groot jullie impact is.

Eigenlijk zijn jullie zoals Neo in The Matrix, die als Uitverkorene de bijzondere gave heeft om de code van de wereld te begrijpen en de realiteit te veranderen. Het duurde alleen een tijdje vooraleer Neo dat zelf besefte.

Image
Thijs de Ceuster
Image
Katerbrunch - Shruti Mehta

Eerste akte: Binaire code

Ik herinner mij in de beginjaren van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. twee apothekers die naar ons toestapte met het idee een website met webshop op te zetten, omdat ze concurrentie begonnen te voelen van grote spelers zoals Farmaline. Maar het Antwerps bureau waarmee ze samenwerkten, durfde kritisch zijn. Het probleem van de apothekers zat dieper, een webshop zou geen oplossing bieden, eigenlijk waren ze daar al te laat mee. Ze konden beter over hun services en sterktes nadenken. Eerst leken die apothekers beteuterd, want ze wilden gewoon een webshop, maar uit de denkoefening kwam dat ze zich specifieker konden richten op sporters en bijvoorbeeld workshops konden geven over supplementen, waarmee ze dan weer een andere markt en nieuwe klanten aanboorden. Eind goed al goed. De apothekers gingen tevreden naar huis.

Dat is wat creatief zijn is. Jullie denken niet van A naar B, maar pakweg van A naar P naar B naar C. Jullie zijn geen binaire denkers, jullie schilderen met een palet van complexe codes die niet altijd binnen de vooropgestelde kaders passen. Soms word je daardoor niet meteen serieus genomen, want een klant wil gewoon een website of webshop, maar jij beseft dat dat een oplossing zou zijn voor een verkeerd probleem.

Besef dat net dát je sterkte is. In een wereld waarin de codes steeds veranderen, komen jullie terug met nieuwe oplossingen aandraven. Omarm die kracht. Durf blijven denken in nuances, kritisch zijn voor de status-quo en het zwart-wit-denken te doorbreken. Jullie open geest en complexe denken is niet jullie zwakte. Het is net jullie sterkte.

Eigenlijk zijn jullie zoals Neo in The Matrix, die als Uitverkorene de bijzondere gave heeft om de code van de wereld te begrijpen en de realiteit te veranderen
Thijs De Ceuster

Tweede akte: Ondernemerschap

Een paar jaar geleden volgde ik een schrijfster die van haar boekenrecensies een business had gemaakt. Ze werkte met een abonnementsformule en wie haar net als ik 8 euro per maand betaalde, kreeg haar schrijfsels toegestuurd in de mailbox. Of een grafisch bureau dat ik online tegenkwam, die naar eigen zeggen sexy campagnes bedacht. En ja, ze vielen op tussen de massa, want ze hadden een eigen account op OnlyFans.

Denk niet te snel ‘ondernemerschap, ik ben daar niet goed in’, want jullie doen dat fantastisch. Vroeger kon het allemaal niet of was het moeilijker, maar nu wel: een onderhoudscontract vragen voor een huisstijl, een abonnementsformule in leven roepen voor geschreven verhalen, of waarom niet als communicatiebureau een percentage vragen op de verkoop van een product of dienst dat je mee in de markt zet. Jullie oplossingen zijn minder rechtlijnig, maar daarom niet minder ondernemend.

Besef: jullie zijn het hoofdpersonage in de Matrix die de wereld vandaag is, dus stop met voorzichtige prijzen vragen of onderbetaalde opdrachten aannemen, want die brengen enkel andere onderbetaalde opdrachten. Enkel met een faire prijs krijgen klanten respect voor je.

Accepteer jullie rol van voortrekker en voorvechter in het verbinden van twee werelden aan elkaar. Bepaal mee de spelregels en besef dat jullie aan het roer staan. Jullie dagen de wereld uit en zijn hem aan het overnemen.

Image
Katerbrunch - Shruti Mehta
Achter de creatieve code die jullie schrijven, zitten duidelijke functionaliteiten en economische waarde
Thijs De Ceuster

Derde akte: Innovatie en verandering.

In de wereld van vandaag wordt het woord ‘innovatie’ je vanuit alle richtingen naar het hoofd gesmeten. Toch wil ik graag oproepen om het woord ´creativiteit´ niet te laten vallen en het stevig te omarmen, want het is gewoon een rijker pallet.

Van simpele oordoppen een genderneutraal juweel maken dat matcht met je outfit op concerten en festivals, dat doe je niet louter met innovatie, dat doe je met een ingenieus idee en vooral door een sterke creatieve uitwerking. Ik mag geen reclame maken, maar iedereen weet over welk bedrijf ik het heb.

Aan de jonge wolven en bureaus: daag de gevestigde waarde uit, maak hun hoofd zot met nieuwe creatieve interpretaties. Aan de gevestigde waarde: durf je zakelijk instinct, je ervaring en je métier af en toe vervangen door je creatief kinderlijk buikgevoel. Niet alles moet rechtlijnig en logisch zijn. We zitten nog altijd in Antwerpen, een beetje barok of avant-garde mag heus wel.

Vierde akte: Waardecreatie

Uren van trainen, perfectioneren, opnieuw beginnen en terug trainen: net als topsporters hebben jullie je een bepaalde discipline of zelfs een palet van disciplines eigen gemaakt. Jullie gebruiken kleuren, beeldtaal, woorden en processen om jullie klanten te laten verbinden met hun doelgroepen.

Jullie zijn getraind als bedenkers en curatoren van ideeën. Maar achter de creatieve code die jullie schrijven, zitten duidelijke functionaliteiten en economische waarde. Jullie zijn niet alleen creatief, maar ook de strategen die bedrijven nodig hebben om bij te blijven in een veranderende wereld.

Ik raad jullie aan om jullie meerwaarde en impact nog véél meer te gaan benoemen én er een duidelijke offerte of prijs aan te koppelen, die je vurig verdedigt. Net als bij topsport zijn we een grote sector met heel veel talent en ook wat concurrentie. Maar ik geloof heel sterk dat wie samen traint, beter wordt. En net zoals er bij sport verschillende competities zijn, zijn er verschillende sectoren en behoeftes bij je opdrachtgevers. Kies de juiste focus, en blijf altijd dicht bij jezelf, dan komen er ook opdrachten naar je toe dicht die dicht bij je staan.

Behoud ten allen tijde je eigenheid, benoem je sterktes en ga ervoor.

Image
Katerbrunch - Shruti Mehta
Denk niet te snel ‘ondernemerschap, ik ben daar niet goed in’, want jullie doen dat fantastisch
Thijs De Ceuster

Vijfde akte: Samen groeien.

Het begon allemaal met een groepje alumni van de richting productontwikkeling. Een aantal van hun hadden hun eigen bureau opgericht toen ik hier aankwam, het waren eigenlijk concurrenten, maar toch wilden ze samen groeien en namen ze af en toe ook samen opdrachten aan, om vervolgens voor een volgende opdracht weer tegen elkaar te strijden. Ik ben hun ongelofelijk dankbaar voor alle energie en inzichten die ze mij toen gegeven hebben en nog steeds doen. Zij liggen voor mij mee aan de basis van deze fantastische community samen met zovele anderen.

Zoals de café’s op de Dageraadplaats of het Mechelseplein er voordeel uit halen dat ze omringd zijn door andere goeie café’s, stuwden die productontwikkelaars en andere creatieven elkaar ook vooruit. En ook voor de klant is dat fijn. Is er in het ene café geen stoel meer vrij, dan wel nog in het andere.

Laat ons in 2024 vooral samen de wereld die ons omringt overnemen en vormgeven. 2024 wordt het jaar waarin we de codes kraken en de nieuwe wachters en architecten van de wereld zijn.

Laat ons niet bescheiden zijn; jullie zijn de onzichtbare hand die de cultuur, samenleving, economie en onze perceptie van de wereld vormgeeft.

Laat ons samen de toekomst invullen en de wereld en de sector beter achterlaten dan we hem aan het begin van dit jaar gekregen hebben.

En heb je zelf een idee voor een groep mensen? Voor een event dat mensen samenbrengt? Of wil je de creatieve sector toespreken met je ingenieuze idee? Neem dan vooral contact met ons op.

Want om nog een laatste keer terug te verwijzen naar de Matrix - wij bij ANTWERP. POWERED BY CREATIVES nemen de rol van Morpheus graag op, jullie coach en gids in die nieuwe wereld. Laten we samen aan innovatie én creativiteit bouwen, en onthoud, jullie klanten hoeven niet te weten dat  jullie aan de macht zijn.

Nu nog dat loon van Keanu Reeves te pakken krijgen …

Dankjewel

Thijs, 25 januari 2024