Meet the creative: Ellen Claes
“Een masterclass herinnerde me eraan om nog meer vrij werk te maken, zodat ik kan tonen welke soort opdrachten ik meer wil doen”
Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor.
Op een zonnige maandagmiddag belt architectuur-, mode- en productfotografe Ellen Claes in. Dit zijn haar antwoorden op onze zeven Meet-the-creative-vragen.
1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?
“Ik maak voor particulieren vooral portretten en voor bedrijven interieur-, mode- en productshoots. Ikzelf heb vooral interesse in alles wat mooi is, zoals meubels, mooie gebouwen, objecten...”
2. Waar streef je als fotograaf naar?
“In de ideale situatie zit ik visueel of esthetisch op dezelfde golflengte als mijn klant. Zo kunnen we de foto’s samen naar een niveau hoger tillen. Voel ik die connectie niet, dan durf ik soms nee zeggen tegen een opdracht.”
3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?
“Als ik zelf in die mate tevreden ben dat ik de beelden voor mijn eigen portfolio kan gebruiken. Beter is nog als ik denk: dit zou ik voor mijn persoonlijk werk ook maken.”
4. Naar welk Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?
“BRUT collective creëert supermooie objecten die mij inspireren. Daar krijg ik zin van om te fotograferen. En op ondernemersvlak ben ik altijd onder de indruk van mijn klant Ophelia Lingerie. De zaakvoerster maakt niet enkel mooie dingen, ze heeft ook een bewonderenswaardige energie. Ze onderneemt met hart en ziel, op haar eigen manier en dat werkt inspirerend.”
5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?
“Ik volgde de masterclass Fine Art Architectuur van Joel Tjintjelaar. Hij herinnerde me er nog eens aan dat ik meer vrij werk moet maken, zodat ik kan tonen welke soort opdrachten ik meer wil doen. Dan komen klanten naar mij voor mijn stijl. Veel creatives werken nog andersom en creëren enkel wat mensen hen vragen te doen. De valkuil is dan dat je creativiteit ophoudt. Moet je dan geen werk meer maken dat klanten van je vragen? Dat is natuurlijk niet mogelijk. Maar dat als je toont wat voor soort werk of opdrachten je vaker wilt doen, zullen ze je daarvoor ook gaan boeken.”
6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?
“Alle creatives maken weleens mee dat potentiële klanten laten voelen dat hun prijzen niet in verhouding staan met het aantal werkuren. Maar ze vergeten dat er naast fotograferen ook nog nabewerking, opvolging en administratie nodig is. En ik investeer ook in materiaal, bewerkingsprogramma’s, masterclasses… De prijs van een fotograaf is inclusief zijn ervaring en creativiteit. Wie minder wil betalen, verwijs ik door naar student-collega’s of minder ervaren fotografen.”
7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?
“Het zou fijn zijn om eens zonder kader te werken. En dan bedoel ik echt extreme vrijheid, zoals een klant die zegt: ‘Dit is het budget. Dit is het thema. We vertrouwen je. We houden van je stijl, maak er iets van!”
Tekst: Studio Lima
Foto van Ellen: Elien Jansen