Meet the creative: UX/UI designer Nathalie Kronal

“Het is mijn taak om het op te nemen voor de gebruiker”

Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Dit zijn de antwoorden van UX- en UI-designer Nathalie Kronal op onze zeven Meet-the-creative-vragen.

Image
Nathalie Kronal

1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?

“Ik ontwerp interfaces voor websites, apps, VR-ervaringen of digitale tools. Dat start met het ontwerpen van een blueprint, bijvoorbeeld van een website. Vergelijk het met een architect die een bouwplan ontwerpt. Zo’n blueprint bevat de structuur, functionaliteiten, hoe mensen doorheen de website navigeren, een ruwe layout... Eens we daar uit zijn, zorg ik ervoor dat het grafische ook helemaal klopt. Zodat het uiteindelijke resultaat past bij het merk en het juist aanvoelt voor gebruikers. Daarna begeleid ik developers in de verdere ontwikkeling van het digitaal product.”

Image
Nathalie Kronal - UX UI Design

2. Waarom doe je wat je doet? Waar streef je als creative professional naar?

“Ik vind het fijn om een complex verhaal uit te puren tot de essentie en een goed verhaal. Ik ben analytisch én visueel ingesteld, dus ik doe deze job in eerste instantie omdat het goed bij mij past. Maar ook omdat ik ergernissen wil weghalen. Het is mijn taak om het op te nemen voor de gebruiker, zodat die makkelijk vindt wat die nodig heeft én geïnspireerd wordt. Daarom streef ik naar handzame én mooie digitale producten. Is de gebruiker tevreden, dan gaat die vaker terugkomen en weerspiegelt zich dat in de cijfers.”

"Ik ben analytisch én visueel ingesteld, dus ik doe deze job in eerste instantie omdat het goed bij mij past. Maar ook omdat ik ergernissen wil weghalen. Het is mijn taak om het op te nemen voor de gebruiker, zodat die makkelijk vindt wat die nodig heeft én geïnspireerd wordt."
Nathalie

3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?

 “Een simpel antwoord: als ik het vertrouwen krijg van een klant kan de samenwerking zalig zijn. Met een goede open communicatie als basis kan je fantastische dingen maken.”

4. Naar welk Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?

Poppins & Wayne brengen technologie en content samen om boeiende verhalen te vertellen. Ze zorgen ervoor dat de gebruiker mee onderdeel wordt van het verhaal. Ook Pollinator Park, een VR-experience waar ik aan meewerkte, had deze missie. Je ervaart hoe de toekomst eruit zou zien zonder bestuivende insecten. Het is super informatief en toch speels en boeiend gebracht, waardoor de info beter blijft hangen.”

Image
Nathalie Kronal - UX UI Design

5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?

“Ik heb het laatste jaar veel boeken gelezen van Peter Wohlleben, over netwerken in de natuur. Denk maar aan communicatie tussen bomen. Dat vind ik super interessant. Die boeken hebben iets in mij aangewakkerd en ik schreef me in voor een studie Natuurmanagement. Omdat het een blended opleiding is, kan ik makkelijk mijn zaak draaiende houden. En ondertussen kunnen er ideeën groeien over hoe het mijn carrière zou kunnen beïnvloeden.”

“Klanten denken vaak dat ze moeten lanceren met een perfect afgewerkt product. Terwijl het meestal interessanter is om een goed basisproduct of een minimum viable product te ontwikkelen, dat je kunt uittesten en waarop je stapsgewijs verder bouwt.”
Nathalie
Image
Nathalie Kronal - UX UI Design

6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?

“Klanten denken vaak dat ze moeten lanceren met een perfect afgewerkt product. Terwijl het meestal interessanter is om een goed basisproduct of een minimum viable product te ontwikkelen, dat je kunt uittesten en waarop je stapsgewijs verder bouwt.”

7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?

“Ik ontwerp voornamelijk websites en apps. Maar ik hou van afwisseling. Dus ik zou graag meer interfaces ontwerpen waarin technologie in een andere context wordt gebruikt.” 

“Een project met een goed evenwicht tussen gamification en een informatief karakter leunt het dichts bij mij aan."


Tekst: Studio Lima

Image
Nathalie Kronal
Deel dit artikel