Op zoek naar de juiste vertaalslag voor de Benelux

Absintt schept structuur voor verdeler ArgillaTherm

Als exclusief verdeler in de Benelux van ArgillaTherm staat Marc Smets 100% achter dit duurzame klimaatplafond. Maar zoals elke gepassioneerde ondernemer komt hij tijd tekort om de Duitse aanpak en communicatiestrategie te vertalen naar de Benelux markt. Zijn deelname aan Build. Create. Innovate. bracht daar verandering in. Mathias Schaubroeck en Aäron Windels van innovatiebureau Absintt liepen gans het innovatietraject aan zijn zijde. 

Image
Argillatherm Absintt

MARC: “ArgillaTherm werd ontwikkeld in Duitsland.  Het grotendeels geprefabriceerde en modulaire systeem bestaat uit hoogwaardige lemen tegels en een buisjesnetwerk.  De verwarming en de koeling komen dus uit het plafond (of de wand). Leem is een circulair product maar is tegelijk ook de beste natuurlijke regulator van de luchtvochtigheid, wat bijvoorbeeld voor de zorgsector, musea, scholen, kantoren, kortom alle gebouwen interessant is.

Image
ArgillaTherm

Waar ontstond het idee om als verdeler van ArgillaTherm te innoveren, Marc? 

MARC: “De laatste vier jaar combineerde ik mijn activiteiten van ArgillaTherm met een intensieve job als projectmanager in de bouw. Door tijdsgebrek kwam ArgillaTherm maar niet van de grond. Daar wilde ik verandering in brengen. In de nieuwsbrief van Kamp C las ik over het traject. Nu duurzaamheid en circulariteit aan belang winnen en energie en grondstoffen onbetaalbaar worden, vond ik dit het goede moment om zichtbaarheid te geven aan ArgillaTherm. Dus schreef ik me in. Na het voortraject met Kunigi en ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. (APBC) voelde ik een match met Absintt.”

Met welke vraag ging jullie traject van start?

MARC: “Uiteraard kan Mathias geen tijd voor mij creëren, maar wel structuur in de troeven van het product. En bijgevolg ook in de communicatiekanalen, zodat die de gepaste troeven en voordelen van het product kunnen voorstellen voor elk type klant. Zo zien klanten snel welke pijnpunten opgelost worden met de klimaatplafonds van ArgillaTherm.” 

Hoe keek Absintt naar deze uitdaging?

MATHIAS: “Om fulltime te kunnen focussen op ArgillaTherm, had Marc nood aan sales- en marketingondersteuning. Zo zou hij zich comfortabel blijven voelen om het verhaal van dit duurzame product naar buiten te dragen. Het positieve gevolg daarvan is dat je de juiste klanten bereikt en overtuigt.” 

Ik ben ingenieur van opleiding en verval al snel in techniciteiten. Absintt slaagt erin om die technische kant te visualiseren om zo klanten te overtuigen.
Marc - Argillatherm

Hoe tackelden jullie deze challenge?

MATHIAS: “We keken eerst naar de kern van het product. Wat zijn de troeven? Wie heeft er baat bij? Wat zijn de alternatieven en wie zijn de concurrenten? Wat maakt dit product zo duurzaam en uniek? Op welke voordelen focussen we best voor welke klantengroepen? Naast de producteigenschappen zoomden we ook in op Marcs drijfveren. Zijn liefde voor constructie en techniciteit wilden we zeker meegeven in zijn verhaal. Tot slot maakten een vertaalslag naar de communicatiekanalen zoals sociale media en de website. De volgende stap is die roll-out tot leven brengen.”

Hoe kijk je terug op het traject, Marc? 

MARC: “Heel positief. Ik kan vrij goed uitleggen waar ArgillaTherm voor staat,  maar omdat er zoveel troeven zijn, is het moeilijk structureren. Dankzij dit traject lukt dat nu wel. De wisselwerking tussen Absintt en mij voelt fijn. Onze verschillende vooropleidingen en visies werken complementair. Ik ben ingenieur van opleiding en verval al snel in techniciteiten. Zij slagen erin om die technische kant te visualiseren om zo klanten te overtuigen. Op die manier wint ArgillaTherm hopelijk aan bekendheid.”

Als innovatiebureau zijn we niet zozeer gespecialiseerd in een sector. Wel in een methodiek om onze partners en klanten te begrijpen en samen vooruit te kijken
Mathias - Absintt
Image
ArgillaTherm en Absintt

Hoe hebben jullie het verschil gemaakt voor Marc?

MATHIAS: “Als innovatiebureau zijn we niet zozeer gespecialiseerd in een sector. Wel in een methodiek om onze partners en klanten te begrijpen en samen vooruit te kijken. De manier waarop je tot inzicht komt, is vaak belangrijker dan de materie op zich. We zijn altijd transparant waarin we wel of niet het verschil kunnen betekenen. Zo groeit er vertrouwen en dat is belangrijk voor eventuele vervolgtrajecten.”

Heb je al een doel voor ogen? Goed. Heb je dat nog niet? Ook goed. We zullen je altijd challengen om te kijken wat echt belangrijk is en waar je prioriteiten liggen
Mathias - Absintt

Waarom raad je een ondernemer aan om het traject te volgen?

MARC: “Elke persoon die je hoopt te overtuigen, denkt anders dan jezelf. Door jouw expertise van het product te combineren met ervaring op vlak van overtuigende communicatie, ontwikkel je een duidelijkere strategie dan dat je dat alleen zou doen. Dankzij het innovatietraject kan je je omringen met mensen die weten wat er werkt en wat niet.”

MATHIAS: “Het is een laagdrempelige manier om kennis te maken met externen die je kunnen ondersteunen in het behalen van je doelen. Innovatie is geen doel op zich, het is een middel. Tijdens het traject kan je proeven van een eerste samenwerking, waardoor je extra inzichten krijgt en de volgende stap kan zetten. Heb je al een doel voor ogen? Goed. Heb je dat nog niet? Ook goed. We zullen je altijd challengen om te kijken wat echt belangrijk is en waar je prioriteiten liggen.”

 

Zoek jij ook naar de juiste vertaalslag van jouw product voor de markt? Schrijf je in voor het volgende innovatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. 

 

Tekst: Studio Lima

Image
Argillatherm Absintt
Deel dit artikel