Wat is een creatief collectief
en 4 andere vragen over Henri Lejeune
Wie een beroep wil doen op creative professionals, zoekt al snel naar een bekend communicatiebureau of straffe freelancer. Iets minder bekend is het concept van een collectief dat verschillende expertises bundelt. Ideaal voor ondernemers die mikken op een creatief totaalpakket. Journalist Isabelle Vanhoutte en grafisch ontwerper Chloë Janssens, founders van collectief Henri Lejeune, lichten de vijf W’s van een creatief collectief toe.
Wie is Henri lejeune?
Chloë: “Henri Lejeune is in 2018 organisch ontstaan uit een samenwerking tussen Isabelle, mezelf en fotografe Karlijne. Ondertussen zijn Isabelle en ik de harde kern en werken we samen met een uitgebreid netwerk van freelancers met dezelfde mindset. Je kan bij ieder van ons terecht voor gerichte opdrachten of je kan via Henri Lejeune bredere opdrachten neerleggen. Een beetje zoals een kunstenaarscollectief. Veel freelancers uit de reclamewereld werken wel op die manier, maar komen zo niet naar buiten.”
Wat typeert jullie collectief?
Isabelle: “Henri Lejeune zet zich enkel achter duurzame publicaties. Op die manier onderscheiden we ons van een reclamebureau of van een copywriter, een grafische vormgever en een fotograaf die structureel samenwerken. We hebben eigenlijk geen standaard aanpak. Vaak begint een opdracht bij één iemand en groeit die uit tot een grotere publicatie wanneer de opdrachtgever zijn vraag verandert of uitbreidt.”
Waarom is een collectief een meerwaarde voor ondernemers?
Chloë: “Als je houdt van rechtstreekse communicatie, transparantie en horizontaal samenwerken is een creatief collectief een aanrader. Bovendien werken we minder commercieel dan een klassiek agency. We willen vooral een betekenisvol verhaal, voor de klant én voor Henri Lejeune.”
Isabelle: “What’s in it for me is niet alleen een vraag die bij de opdrachtgever speelt. Ook wij vragen ons af welke meerwaarde de potentiële opdracht heeft voor ons thema. Dat is onze garantie op een duurzaam verhaal dat klopt en authenticiteit uitstraalt.”
Wanneer schakelen ondernemers of organisaties jullie het best in?
Isabelle: “Meestal is dat wanneer je beslist dat je het anders wilt aanpakken en behoefte hebt aan een partner met een duurzame mindset. Dankzij onze ervaring met duurzaamheid en de circulaire economie hoef je als ondernemer het warm water niet meer uit te vinden. Dat is fijn en geruststellend.”
Chloë: “Hoe vroeger we betrokken worden, hoe liever natuurlijk. Dat geeft ons de kans om mee te denken en echt te begrijpen waarmee je bezig bent.
Waarvoor kunnen ondernemers dan bij jullie terecht?
Chloë: “Ons boek Handboek voor de Circulaire Economie – een ABC is een goed voorbeeld van wat Henri Lejeune kan zijn. Basically zijn het tips & tricks voor een duurzame economie. Het begint bij de A van autodelen en eindigt met de Z van zeldzame aarden. Het boek op zich is ook circulair: de inhoud is niets zonder de vorm en de vorm is niets zonder de inhoud. Zo kijken we ook naar ons thema. Het moet op alle vlakken kloppen, er moet over worden nagedacht.”
Isabelle: “De voorwaarden van een duurzame publicatie lichten we in ons boek toe aan de hand van de donuteconomie: de buitengrens van de donut geeft de grenzen aan van wat de aarde aankan, terwijl de binnengrens onze menselijke behoeftes voor een goed leven aangeeft. Zijn jouw economische activiteiten goed voor onze planeet en voor mensen, dan wil Henri Lejeune er graag aan meewerken.”
Wil jij het duurzame karakter van jouw bedrijf graag in de kijker zetten? Contacteer Henri Lejeune voor een publicatie of zoek jouw creatieve match via Hire a creative.
Benieuwd waarvoor andere ondernemers creatives inschakelen? Vraag het APBC magazine aan en laat je inspireren door straffe cocreatietrajecten.