Wisselbeker #4 - Jaouad Alloul
Lot Saldien van Stormkop nomineerde Jaouad Alloul
ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. reikt geen prijzen uit, maar vraagt aan de creatieve sinjoren zelf om elkaar in de bloemetjes zetten. Zo leggen we onverwachte connecties bloot in de Antwerpse creatieve hummus, waarop nieuwe samenwerkingen groeien en bloeien.
Tekst: Frederik Van Den Bril
"De Vlaamse bescheidenheid is gevaarlijk voor creatives."
Creatieve duizendpoot is een cliché, maar op niemand beter van toepassing dan Jaouad Alloul. Vroeger was hij manager van een nachtclub, The Voice-kandidaat en dragqueen, nu is hij acteur, theatermaker, muzikant, model, coach, activist, opiniemaker en schrijver. “Ik voel mij soms zoals een koe die moet onderhandelen over haar melk, maar de klant wil wel eerst proeven.”
Jaouad: Enerzijds ben ik artiest, anderzijds ben ik ondernemer. Ik heb een natuurlijke aanleg voor ondernemerschap, want ik ben niet bang om te falen. Ik ben ook een autodidact. Ik geloof dat iedereen creatief is en kunst kan maken.
Waar haal jij je inspiratie?
Uit lelijke dingen. Mensen die lelijk gedrag vertonen. Als mensen hun kleine kantjes tonen vind ik dat inspirerend, want op zo'n moment zie je de volledigheid van mensen.
Ik leer ook het meeste als ik met mijn kop tegen de muur loop. Het is een lange lijst. Mijn huwelijk is stuk gegaan, ik ben manager geweest van een nachtclub, terwijl ik wist dat het niets voor mij was, en ik trek soms te snel conclusies in relaties.
Ik ambieer om een goed mens te zijn. Ik heb een diep geloof in iets groter dan ons allemaal, iets dat ik niet perse wil vastleggen met woorden. Iedereen gebruikt daar andere woorden voor.
Ben je soms onzeker?
Enkel als ik voel dat ik onvoldoende voorbereid ben. Ik probeer vooral niet te veel in mijn hoofd te zitten. Ik ben vroeger veel gepest, als volwassene draag ik dat nog steeds mee.
Hoe belangrijk is een creatief netwerk voor jou?
Mijn eerste stappen in het creatieve leven waren in het theater. Heel veel mensen zitten daar op een creatief eiland. Mijn visie op creativiteit is eerder een grote tafel, en zet gewoon stoelen bij.
Maar eerst moet je jezelf goed leren kennen. Vervolgens groeit je netwerk organisch en intuïtief. Ook dat is met vallen en opstaan. Ik heb al gewerkt met mensen die mij zeer veel energie kosten, maar ook dat is leerzaam. Je leert heel veel uit samenwerkingen die mislopen.
Wat maakt een samenwerking succesvol?
Evenwicht. Ik geloof in samenspraak en inspraak, een horizontale structuur. Ook binnen de samenleving vind ik evenwicht een belangrijke waarde. Wees je bewust van privilege. Vaak zijn top-down samenwerkingen heel intimiderend.
Wat vind je saai aan ondernemerschap?
Ik vind niets saai, soms is er wel frustratie. Onderhandelingen bijvoorbeeld. Ik voel mij soms zoals een koe die moet onderhandelen over haar melk, maar de klant wil wel eerst proeven. Je kan die frustratie wel makkelijk ombuigen tot motivatie. Never a dull day!
Als ik moet onderhandelen voor iemand anders ben ik keihard. Voor mijzelf vind ik dat moeilijk. Ik ben heel blij dat er nu mensen zijn die dat voor mij doen.
Toen ik vroeger voor een baas werkte, was ik eigenlijk veel minder bezig met mijzelf te ontwikkelen. Ik investeerde veel minder in mijzelf. Soms ging ik met een kater naar het werk, en stuurde misschien drie mails per dag. Nu ben ik een veel hardere baas voor mijzelf, dan mijn baas vroeger voor mij was.
Zeg je soms nee tegen opdrachten?
Dat is altijd een uitdaging als freelancer. Mijn advies: grijp elke kans met beide handen, maar durf ook nee zeggen. Zeker als performer: je moet je goed voelen in je rol. Je kan je ook verbranden aan een rol. Ze vragen mij soms om de opgegeilde homo te spelen, dat vind ik niet uitdagend genoeg. Liever speel ik een keertje een vrouwenhatende heteroseksuele flik.
Hoe ga je om met corona?
De eerste maand heb ik vooral gerust. Ik heb muziek gemaakt, ik heb gelezen. Na een maand dacht ik: oké, hoe kijk ik naar de wereld? Ik ben beginnen schrijven, ik heb een platform gezocht. Ik ben heel blij dat ik nu een column heb voor Samenleving & Politiek. Ik ben ook de talkshow '¿het nieuwe normaal!’ gestart.
Ben je ambitieus?
Natuurlijk! Daarom werk ik zo graag in Nederland. De Vlaamse bescheidenheid is gevaarlijk voor creatives. De Nederlanders zijn de Amerikanen van Europa, ze zijn veel ambitieuzer, ze hebben een echte ondernemersmentaliteit. Ik ben het er niet altijd mee eens, maar ik heb graag iemand die echt gaat voor wat die doet.
Het tij is ook wel aan het keren. De Vlaming is ook niet meer dezelfde Vlaming van 50 jaar geleden. Voor mij zijn mensen van kleur de grootste ondernemers in Antwerpen: nachtwinkels, euroshops, groentenwinkels, kappers. Die durven pas!
Heb je nog tips voor andere creatieve ondernemers?
Yes! Zoek je unique selling point (USP). Onderzoek je creatieve meerwaarde. Wat maakt jou uniek? En je moet ook niet te veel bezig zijn met wat een ander doet, ook al doet die min of meer hetzelfde. Sowieso doe jij het op een andere manier, want jouw USP is anders.
Daarom nog een laatste tip: have fun! Neem het allemaal niet te serieus. Mensen hebben soms schrik van iemand die in een roze badpak poseert op Instagram. Maar dat valt heus te combineren met intelligente opiniestukken schrijven. Een mens is geen enkelvoudig ding, maar meerlagig. Anders zou het leven maar saai zijn.
Als je te weinig plezier maakt met wat je doet, ga je ook je USP verliezen. Je mag niet te bang zijn iets te fout te doen. Neem je job serieus, en relativeer jezelf.
Tekst en foto's: Frederik van den Bril