In 24 uur naar een salespitch met impact

Het resultaat van een geslaagd creatief partnership tussen Absintt & Dox

Familiebedrijf Dox is ijzersterk in innovatieve interieurconcepten voor scholen en bedrijven. En toch zat hun salespitch voor die laatste doelgroep naar eigen zeggen nog niet helemaal juist. Via het innovatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. zochten én vonden Inge Nuyens & Liesbeth Tobback van Dox een creatief partnership. Mathias Schaubroeck van innovatiebureau Absintt zette voor hen de blik op scherp.

Image
Inge Nuyens en Liesbeth Tobback van Dox

Met welk idee begon jullie innovatietraject?

Liesbeth: “Bij Dox ontwikkelen we interieurconcepten voor scholen en bedrijven aan de hand van onze onderbouwde methode, de CONTENTmethode. Onze werkwijze voor scholen goot Inge in een boek, dus dat verhaal is helder. Maar voor kantoren hadden we moeite om onze troeven te vertalen naar een duidelijke, frisse salespitch. Dus daarmee wilden we samen met Absintt aan de slag tijdens het innovatietraject.”

Image
Dox showroom

VAN DNA TOT SALESPITCH

Hoe is Absintt hiermee aan de slag gegaan? 

Mathias: “We hebben vooral proberen te doorgronden wat het dna is van Dox. Omdat het toch belangrijk is om vanuit hetzelfde bedrijf naar beide doelgroepen te blijven communiceren. Het startpunt is een vragenlijst met een 25-tal strategische vragen die we tweaken naar de klant. Dat geeft ons de mogelijkheid om de bedrijfsdoelen te begrijpen en een gesprek aan te knopen, om hen vervolgens te challengen. Waarom zie je dat zo? En want als je dat anders zou bekijken?”

“Tijdens dat gesprek merkten we dat het DNA van Dox heel sterk is, maar het inderdaad nog niet optimaal vertaald werd naar B2B-klanten. Met een frisse blik en onze ervaring hebben we een draaiboek voor hun salespitch gemaakt. Als we hun verhaal zouden moeten brengen naar bedrijven, wat zouden die willen weten? Wat is commercieel en impactvol om in die presentatie mee te geven? Hoe kom je binnen en met welke beeldtaal doe je dat best? Waar zijn bedrijven gevoelig aan? Met welke methodieken toon je het proces van niets naar creatie naar implementatie?”

ABSINTT

Als full-service innovatiebureau staat Absintt steeds klaar met pittige innovatiestrategieën.

Ondek meer over ABSINTT

Image
Dox en Absintt samen aan het werk
“Het traject leerde ons om sneller inspiratie of een klankbord te zoeken buiten onze bedrijfsmuren.”
Liesbeth, Dox interieurconcepten

GELIJKE START

Hoe kijk je terug op het traject?

Liesbeth: “Wij hebben het gevoel dat het heel vlot is gegaan. Je hebt natuurlijk ook maar 24 uur in zo'n traject. Dat is weinig om een strategische vraag uit te werken. Maar omdat Absintt met die vragenlijst werkt, was Mathias op korte tijd snel mee in ons verhaal. Zo konden we meteen snel schakelen en met de beschikbare tijd een waardevol resultaat creëren.”

“Ook voor ons was die vragenlijst een boeiende eerste stap om finesse te krijgen in ons verhaal en alle neuzen in het bedrijf in dezelfde richting te krijgen. Dat was nodig om met een helder verhaal naar de klant te stappen.”

“Met de nieuwe presentatie kunnen we de juiste troeven voor deze klantengroep in de verf zetten. Nu is het aan ons. We werken de presentatie nog af met een Dox-sausje en vragen feedback aan trouwe klanten voordat we naar prospecten gaan.”

“APBC staat eigenlijk in de zijlijn en creëert zo een heel veilige omgeving om in contact te treden met creatieve bureaus.”
Liesbeth, Dox interieurconcepten
Image
Screenshot salespresentatie Dox

DE HOOP VOOR ELKE KNOOP

Waarin ligt de meerwaarde van het innovatietraject? 

Liesbeth: “Inge had het omschreven als: ‘Het is een compact, efficiënt en leerrijk traject dat aanzet tot actie en resultaat. De hoop voor elke knoop.’ Dat vat het mooi samen. Het valt mij vooral op dat deelnemers veel begeleiding krijgen van het APBC-team. Zeker in het begin hebben ze ons geholpen om onze vraagstelling scherp te stellen en ons doen nadenken over bepaalde nuances. Ze staan eigenlijk in de zijlijn en creëren zo een heel veilige omgeving om in contact te treden met creatieve bureaus. Want de eerste keer voelt dat toch wat onwennig. Wat kan je verwachten? Wat kun je wel of niet vragen? Ook tijdens het proces toetsen ze geregeld af of alles goed loopt en of er extra ondersteuning nodig is. Die onafhankelijke begeleiding van APBC is een grote meerwaarde in het traject.”

“Het is ook een interessant traject om de juiste creatieve partner te vinden en een eerste samenwerking uit te testen. In de toekomst gaan we onze ideeën zeker nog aftoetsen bij Absintt. Het traject leerde ons om sneller inspiratie of een klankbord te zoeken buiten onze bedrijfsmuren.”

“Via APBC ervaar je op een laagdrempelige manier de kracht van een partner die je bedrijf strategisch, inhoudelijk of designmatig kan begeleiden.”
Mathias, Absintt

DE KRACHT VAN EEN PARTNERSHIP

Wanneer moet een ondernemer zich inschrijven? 

Mathias: “Als je er niet in slaagt om de vele ideeën in je hoofd vorm te geven of prioriteiten te bepalen. Het traject is heel relevant voor ondernemers die een strategische uitdaging willen structureren en eventueel tot op een bepaald niveau willen uitwerken.”

“Maar evengoed als je eens wilt proeven van een creatief partnership, zoals Liesbeth al zei. Via APBC ervaar je op een laagdrempelige manier de kracht van een partner die je bedrijf strategisch, inhoudelijk of designmatig kan begeleiden.”

Benieuwd wat een innovatietraject met een creatief bureau voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact op via innovatie@apbc.be of kijk op apbc.be/innovatietrajecten

Tekst: Studio Lima