“Dat zou ik nooit uitgedokterd hebben, mochten we niet hebben samengewerkt”
Arop & Made over upcycling, de essentie en het momentum
Hoe kunnen we onze afvalstromen valoriseren, vroeg Olivier Janssens van maatwerkbedrijf Arop zich begin 2021 af. Via het innovatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. zocht én vond hij een creative professional met duurzame ideeën: Jonas Burm, innovatieontwerper bij Made. We blikken met Olivier en Jonas terug op hun vliegende start.
Met welk idee begon jullie innovatietraject?
Olivier: “Bij Arop werken 250 mensen met een arbeidshandicap en 35 jobbegeleiders. We zijn een economisch bedrijf zoals een ander. Misschien een beetje creatiever, want tegen 2025 willen we zelfvoorzienend zijn. We hebben 550 zonnepanelen op ons dak, schakelen over op elektrische voertuigen, willen ons hemelwater gebruiken voor de toiletten… We investeren ook elk jaar in opleidingen en nieuwe technologieën, zoals 3D-printers.”
“Om creatief te blijven, wilden we ook wat met ons afval doen. De producten die we labelen, assembleren, verpakken en in displays stoppen, komen hier toe in grote hoeveelheden, verpakt in plastic multiwraps. Die worden alleen maar gebruikt van de fabriek tot bij ons. Daarna schenken we het aan een recyclagebedrijf. We vinden het zonde dat dit plastic in de kortste keten wordt gebruikt en wilden er meer mee doen.”
Hoe is Made hiermee aan de slag gegaan?
Jonas: “We voelden al snel aan dat het over een groter verhaal ging dan louter de valorisatie van een afvalstroom. Daarom hebben we een stap achteruit gezet en eerst hun missie doorgrond. We kwamen samen tot de conclusie dat wanneer Arop het afval zou kunnen verwerken tot een waardevol product waar de medewerkers ook nog eens fier op kunnen zijn, dit traject zou bijdragen aan het realiseren van hun missie als organisatie.”
“Om dieper in gesprek te gaan en het denkproces te stimuleren, kennen we verschillende brainstormoefeningen. Daarvoor gebruiken we in online sessies digitale whiteboards. Tijdens zo’n sessie kwam alles wat met de tuin te maken heeft als thema bovendrijven. Concreet dachten we aan DIY-vogelhuisjes die flatpack verzonden kunnen worden. We kozen voor een bepaalde productietechniek waarmee Arop de vogelhuisjes zelf kan maken. En in de toekomst misschien ook tuinbanken, paaltjes… Want met de gekozen technieken kan Arop het assortiment uitbreiden.”
Hoe staan jullie er vandaag voor?
Olivier: “Nu is het aan ons hé. We vonden ondertussen een bedrijf dat kunststofplaten maakt van onze gesmolten plastic. Hieruit kunnen we met onze laser de onderdelen voor het vogelhuisje snijden. Na enkele tests op hout, zoeken we nu naar de ideale dikte van de kunststofplaten zodat onze laser zonder bramen kan snijden. In het voorjaar van 2022 zullen we ook enkele live tests doen in de tuin. Daarna komt het product op onze website, naast ons Kersepitje.”
Waarin ligt de meerwaarde van een creative professional?
Olivier: “Made heeft eerst een antwoord gezocht op de vraag ‘waar staat Arop voor?’ en de innovatie daarop gealigneerd. Dat heeft het verschil gemaakt. Het resultaat is een upcyclingproduct dat we zelf kunnen produceren en waar onze mensen gelukkig van worden. Dat zou ik nooit uitgedokterd hebben, mochten wij niet samengewerkt hebben. Zonder Made had ik te snel naar een oplossing gezocht zonder terug te grijpen naar de essentie.”
Deze samenwerking heeft je eigenlijk geholpen om trouw te blijven aan jezelf.
Olivier: “That’s it. Zo kom je daarna niet in dubio of in conflict met jezelf. Wij zouden zelf eerst 100.000 oplossingen hebben gezocht, om dan te beseffen: dit past niet bij ons.”
“Het was ook fijn om te zien dat Arop en Made op dezelfde golflengte zitten. Innoveren zit in onze DNA’s. Jonas heeft me de bevestiging gegeven dat we juist bezig zijn, dat innoveren iets opbrengt en tegelijk leuk kan zijn. En dat ik niet moet wachten op de volgende klimaattop om mij te zeggen wat ik moet doen.”
Jonas: “De appreciatie was trouwens wederzijds. Bij Arop is de goesting om concrete dingen te doen groot. Bij grotere organisaties moeten we soms eerst nog tien goedkeuringsstappen doorlopen. Hier was dat omgekeerd en moest ik ze soms afremmen. Dat was fijn, om op die snelheid te kunnen meedraaien.”
Waarom moet een ondernemer het innovatietraject volgen?
Olivier: “We have a momentum we have to keep it, zeggen ze in de Verenigde Staten. Dat is waar APBC over waakt: de tussentijdse deadlines zorgen ervoor dat je de schwung erin houdt. En dat is nodig, want als ondernemer laat je je nogal snel ondersneeuwen door je werk. Dankzij het traject komt innovatie niet op de tweede plaats, maar blijft het top of mind.”
“Verder is er ook interactie met de andere teams. Zij zitten op dezelfde golflengte, maar in heel andere bedrijfstakken. Dat ook zij de kans krijgen om hun licht te laten schijnen op je verhaal, is een van de krachten van het innovatietraject.”
Zijn er nog redenen om in het innovatietraject te stappen, Jonas?
Jonas: “Deelnemers zijn ons vaak dankbaar om ‘er zuurstof in te blazen’. Dat is wat zo’n traject doet. Als je als ondernemer de nood voelt om even gechallenged te worden of om te accelereren, is een afgebakend en laagdrempelig traject zoals dat van APBC ideaal. Een frisse blik werkt verruimend en helpt, zoals Olivier zei, om het momentum erin te krijgen en op een korte periode een of meerdere stap te zetten in de richting waar je als ondernemer naartoe wilt gaan. Er wordt ook een spectrum van creative professionals aangeboden. Want een goede match is belangrijk om van start te kunnen gaan.”
Tekst: Studio Lima
Zit je zelf met een uitdaging of innovatief idee?
Op 21 maart starten we weer met een nieuw innovatietraject! Alle informatie vindt je via deze link