Baanbrekend brandmanagement

Antwerps digitaal platform als übertool voor grafische communicatie

Het aanbod digitale services en producten lijkt in 2020 wel te zijn vertienvoudigd. Toch bestaat er al veel langer software die via een servicemodel wordt vermarkt. Ergens kort na de eeuwwisseling ontstond op deze manier het verhaal van Kadanza. Ontwerper en oprichter Nico Potvin stond mee aan de bakermat van dit revolutionaire, allesomvattende platform voor brandmanagement.

Image
Kadanza

Software as a service, vaak afgekort als SaaS, ook weleens software on demand genoemd, is software die als een online dienst wordt aangeboden. De klant hoeft de software niet aan te schaffen, maar sluit bijvoorbeeld een contract per maand per gebruiker af, eventueel in combinatie met andere parameters. Bron: Wikipedia

Om helemaal te begrijpen hoe Kadanza het levenslicht zag, moeten we terug naar de beginjaren van het commerciële internet. Vlak na de eeuwwisseling kwam bij de Antwerpse branding- en designstudio KAN Design de opdracht om KBC te rebranden. Bij het opleveren van de huisstijl deelt een ontwerpstudio standaard ook de brand guidelines met de klant. Waar andere ontwerpstudios toen nog deze richtlijnen via cd-roms deelden met hun klanten, besloot KAN Design om een specifieke website te bouwen voor de nieuwbakken huisstijlgids. Een beslissing die uiteindelijk zou leiden tot een revolutionair, wijdverspreid servicemodel.

Image
NicoPotvin
Een specifieke website voor de huisstijlgids plaveide de weg naar een pak meer flexibiliteit voor zowel de klant als onszelf.
Nico Potvin, CEO Kadanza

Baanbrekend

Kadanza’s CEO en medeoprichter Nico Potvin ging in 2004 bij KAN Design aan de slag bij de afdelingen digital products en brand & design automation. “Het viel me op dat het bureau al meerdere klanten had voorzien van zo’n apart platform voor brand management. Logisch, want het was in feite baanbrekend: klanten raadpleegden hun logo’s en grafische elementen zelf, met enkele muisklikken. De juiste guidelines? Die kregen ze netjes gepresenteerd en bovendien konden ze het vlot delen met onder meer hun buitenlandse collega’s. Geen gedoe meer met aparte mails of documenten: alles zat gecentraliseerd.”

Image
Kadanza

Potentieel

Ook de klanten van KAN Design merkten het potentieel van dit platform op. “Tijdens mijn eerste zes jaar bij het bureau kwamen er meer vragen om deze service te personaliseren, via bijvoorbeeld een web-to-print-toepassing. Omdat we steeds meer tijd investeerden in de uitwerking van een breedschaliger platform, besloten we om het in 2010 een eigen naam te geven: Kadanza.

Samen met de nieuwe naam voegden we enkele essentiële modules toe, waardoor het een volwaardige digital asset management tool of DAM-tool werd. Klanten kunnen hierin bijvoorbeeld zelf naamkaartjes volgens de correcte huisstijl genereren. Kadanza baseert zich duidelijk op drie vaste pijlers: merkdefinitie, stockage van grafische elementen en de mogelijkheid om zelf afgeleiden te maken.”

Onze concurrenten focussen slechts op één aspect. Kadanza biedt een compleet personaliseerbaar pakket voor al je grafische assets, want alles zit gecentraliseerd.
Nico Potvin, CEO Kadanza

On-spec

Met de naam Kadanza kwam pas de echte boost. “Onze tool baseert zich op metadata, categorieën en logische structuren: enorm handig voor mensen die geen kaas hebben gegeten van bestandsformaten of printspecificaties. Onze ai werkt bovendien zeer krachtig: het analyseert alle foto’s en grafische elementen op een resem eigenschappen. Via een lijst keywords kan je zo makkelijk filteren op inhoud. De klant krijgt altijd de juiste files in de juiste context te zien, zowel voor print als online toepassingen. Hij of zij kan meteen filteren en ‘on-spec’ merkelementen en templates downloaden. Samen met de web-to-print-functionaliteit zorgde dit voor de meest gebruiksvriendelijke online tool voor marketeers en communicatiespecialisten. Bijgevolg gebruikten meer externe creatives en ontwerpers onze tool als extra service voor hun klanten.”

Via ons platform kan elke freelancer of creatieve professional merken in beweging houden. Kadanza is voor hen een nieuwe tool die ze als service kunnen aanbieden.
Nico Potvin, CEO Kadanza
Image
Kadanza

Meerwaarde voor creatives

Het blijft delicaat, want hoe kan een allesomvattend, zelflerend creatief platform toch extra werk creëren bij andere creatives? “Onze missie is om te zorgen voor extra werk, niet om opdrachten weg te nemen. Naamkaartjes ontwerpen volgens een bestaande huisstijl is voor veel dtp’ers lastig bandwerk. Onze tool maakt hier ruimte voor langetermijnsdenken. Na het opleveren van een pdf of template kan het merkverhaal blijven lopen. We vergelijken Kadanza vaak met MailChimp (all-in marketingplatform, voornamelijk voor e-mailcampagnes en nieuwsbrieven, red.).

Ook daar bedenkt een designer de templates, waarmee hij of zij verder strategisch meedenkt over de toepassing ervan. Daarnaast werkt Kadanza duurzaamheid en reusability in de hand: een creative innoveert als het ware richting betere klantenbinding en verruiming van het eigen dienstenaanbod. Tot slot hebben ook fullservicebureau’s baat bij Kadanza: ze kunnen via onze tool hun eigen werk efficiënter aan de klanten aanbieden. Bijgevolg is er een pak minder rompslomp met aparte mailtjes, WeTransfer-links en servers.”

Deze tool neemt geen werk weg: het geeft een ontwerper gewoon meer opties. Zo stimuleren we professionals om te innoveren richting langetermijnsdenken en verhoogde klantenbinding.
Nico Potvin, CEO Kadanza

Tweede versie in 2021

Dankzij Kadanza’s efficiëntie zag de tool de laatste jaren een toename aan buitenlandse klanten. “Daarom lanceren we in 2021 een tweede versie van Kadanza, waarmee we mikken op elk type gebruiker. Via nieuwe partnership levels trekken we het platform open: je kan dus preferred reseller of premium partner worden. Bovendien voegen we ook abonnementenformules toe, zonder restricties qua aantal gebruikers. Fotografen kunnen er zelfs een goedkeuringssysteem in terugvinden, inclusief rechtenmodellen. Elk type bedrijf of ontwerper kan ons systeem gebruiken: hoe klein of groot de toepassing ervan ook is. Onze ambitie is dan ook duidelijk: we willen het go-to platform voor brand management worden.”


De Antwerpse vastberadenheid is helemaal doorweven in dit knap staaltje SaaS, waardoor Kadanza’s impact - net zoals bij de Antwerpse modesector - tot ver buiten de landsgrenzen reikt. De digitaliseringstrend blijft zo de creatieve sector beïnvloeden. In een vorig artikel over unieke ai in de filmsector leerden we al dat je moet meesurfen op deze digitale golf. Zo kan Kadanza voor ontwerpers en freelancers de boost geven die ze nodig hebben in onzekere tijden. Ook hier geeft het hen extra slagkracht om de digitalisering in hun eigen voordeel te gebruiken.

Benieuwd naar meer? Ontdek alles over Kadanza hier.

Heeft je bedrijf nood aan een creatieve professional of grafisch ontwerper? Of wil je graag strategische begeleiding? ANTWERP. POWERED BY CREATIVES biedt via de projecten Hire a Creative en de Innovatietrajecten de kans om je te laten matchen met de meest geschikte Antwerpse creatieve professionals. Toch nog een specifieke vraag? Neem contact op.