Meet the creative: copywriter Frederik Van den Bril
“Ik vind het belangrijk dat er in de stad vrije ruimtes bestaan waar je kan experimenteren met tegendraadse concepten en undergroundmuziek.”
Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Deze keer vuurden we onze zeven Meet-the-creative-vragen af op copywriter Frederik Van den Bril.
1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?
“Ik schrijf teksten in opdracht, zoals reclame, websites, apps, brochures, interviews … De meeste mensen zijn vaag bekend met het idee van een copywriter. Maar onlangs viel er nog eens iemand uit de lucht. Die was totaal niet op de hoogte van het bestaan van mijn beroep. Die dacht bijvoorbeeld dat de grafisch ontwerper van een affiche ook alle teksten schrijft.”
“Als copywriter hou ik ervan om creatief na te denken over originele campagnes. Dat doe ik sinds kort bij duurzaam reclamebureau Bonka Circus, waar ik een team vorm met een art director.”
“Daarnaast blijf ik ook betrokken bij Onder Stroom, een ontmoetingsplaats voor creatieve ondernemers. Naast de coworking en ateliers bestaat er ook een culturele werking waar ik me voor engageer. Want ik vind het belangrijk dat er in de stad vrije ruimtes bestaan waar je kan experimenteren met tegendraadse concepten en undergroundmuziek.”
2. Waar streef je naar als creative professional?
“Ik doe wat ik doe omdat het mij goed afgaat. Ik ben graag creatief bezig en vind schrijven leuk. Maar ik werk enkel voor klanten die het goed voorhebben met de wereld. Opdrachtgevers die niet inzitten met de planeet en het welzijn van mensen, zijn voor mij nooit een optie geweest.”
3. Waar haal je de meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?
“Het duurt altijd even, maar ik vind het fijn als we een goede band hebben opgebouwd. Door dat vertrouwen krijg je meer speelruimte, kan je sneller ideeën aftoetsen bij elkaar en wordt feedback pas echt leerzaam.”
4. Naar welke Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?
“Ik ben grote fan van alles wat Dennis Tyfus doet. Zo tegendraads én grappig. Ik wil graag een No Choice-tattoo, maar ik durf niet. De schilderwerken van Frederik Lizen in de publieke ruimte vind ik ook fantastisch. Zijn werk in de Pelikaanstraat bijvoorbeeld, dat blijft evolueren, zeer boeiend om te zien. Sta mij toe om over het provinciaal muurtje te kijken en te zeggen dat Maya Martens uit Brussel - aka Vieze Meisje - niet vaak genoeg in Antwerpen kan optreden.”
5. Welke uitspraak, boek of (YouTube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?
“Waarschijnlijk geen professioneel inzicht, maar het boek ‘Ways of Seeing’ van John Berger is een absolute must-read voor iedereen die met visuele beeldtaal bezig is. Het heeft mijn manier van kijken naar kunst en reclame voorgoed veranderd.”
6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?
“Ik ben geen wandelend Groen Boekje, zoals mensen vaak denken. Ik vind foutloos schrijven belangrijk, maar toegankelijk schrijven belangrijker. Wat ben je met een droge, academische tekst die misschien wel helemaal juist is, maar die niemand leest omdat hij zo saai is geschreven? Verhaallijn, tone-of-voice en consistentie zijn veel belangrijker.”
7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?
“Ik zou graag een grote campagne bedenken voor een organisatie zoals 11.11.11, Amnesty International of Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Of een campagne die mensen en dan vooral beleidsmakers op een originele manier de urgentie doet inzien van de klimaatopwarming, én aanzet tot actie.”
Tekst: Studio Lima