MEET THE CREATIVE: KASS VANDERSANDE

Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor. Illustrator Kass VanderSande illustreert voornamelijk kinderboeken, geeft les en droomt van een eigen speelgoedlijn. Grappige knuffeldino nodig? Bel Kass! 

Image
Kass VanderSande

HOE LEG JIJ JE BEROEP UIT AAN JE FAMILIE:

Ik ben tekenaar en illustreer vooral kinderboeken. Het is natuurlijk leuk dat ik die boeken ook kan tonen: ‘kijk, hier heb ik aan meegewerkt en dit heb ik getekend’. Dan wordt het heel concreet. Omdat de informatieve kinderboeken die ik illustreer heel intensief kunnen zijn, maak ik altijd tijd voor vrij werk en ludieke dingetjes waarover ik niet teveel moet nadenken. Dat is een toffe combo. En ik geef ook les.

Image
Kass VanderSande - Kikker
Kinderen via grappige en leuke illustraties triggeren om meer over een thema te weten te komen, dat vind ik het belangrijkst.
Kass

WAAR STREEF JE NAAR ALS PROFESSIONAL CREATIVE?

Kinderen via grappige en leuke illustraties triggeren om meer over een thema te weten te komen, dat vind ik het belangrijkst. Bij informatieve kinderboeken krijg ik altijd heel veel info en moet alles correct afgebeeld worden. Het is een fijne uitdaging om dan uit te zoeken hoe ik dat op mijn eigen manier kan tekenen en er iets grappigs of leuks aan toe kan voegen om de aandacht te trekken.

WAAR HAAL JE DE MEESTE VOLDOENING UIT ALS JE MET KLANTEN SAMENWERKT? 

Zien dat iedereen elkaar nodig heeft en iedereen z’n taak heeft bij de ontwikkeling van een boek. De tekst werkt niet goed zonder de tekeningen, maar de tekeningen werken ook niet zonder de tekst. Zonder een vormgever is er geen mooi geheel en de redacteur is onmisbaar om alles aan te sturen. Het is echt door samen te werken en allemaal iets toe te voegen dat een boek goed wordt.

Ik vind het ook tof dat je in samenwerkingen tekent over thema’s waar je zelf nooit aan zou denken. Waarschijnlijk verbeeld ik het vaak op een andere manier dan de schrijver in gedachten had, maar die wisselwerking is net tof. Als illustrator zit je toch vaak alleen achter je tekentafel, dus ik hou ervan als er veel onderlinge interactie is.

NAAR WELKE ANTWERPSE CREATIVE KIJK JE ZELF OP EN WAAROM? 

De cultuurhuizen in Antwerpen! Ik heb een grote interesse in podiumkunsten en heb een abonnement bij het Ballet van Antwerpen. Heel interessant om te zien hoe alles daarin samenkomt: de kostuums, de bewegingen en alle verschillende manieren waarop ze zo’n voorstelling brengen. Als ik meer naar illustratoren kijk, denk ik aan Sam Vanbelle. Op Instagram deelt die een leuke combinatie van persoonlijk en commercieel werk. Die brengt op een heel toffe manier persoonlijke verhalen in beeld en het inspireert me hoe die met diversiteit omgaat en dat toont in hun werk.

Mijn grootste professioneel inzicht kwam niet uit een boek of film, maar uit mijn stage bij het illustratorenkoppel Loulou en Tummie in Tilburg.
Kass
Image
KASS VANDERSANDE

WELKE UITSPRAAK, BOEK OF (YOUTUBE)FILM BEZORGDE JE EEN NIEUW PROFESSIONEEL INZICHT? 

Mijn grootste professioneel inzicht kwam niet uit een boek of film, maar uit mijn stage bij het illustratorenkoppel Loulou en Tummie in Tilburg. Als je studeert heb je nog geen idee wat het beroep van illustrator precies inhoudt, maar daar leerde ik enorm veel: hoe je met klanten omgaat, hoe je je werk kan promoten, hoe je samenwerkt met agentschappen, hoe het is om een atelier te hebben… Daar dacht ik vaak ‘oh wauw, zo doe je dat dus.

En als ik dan een boek moet kiezen, kies ik voor de reeks ‘The Illustrators’. Elk boek in de reeks is een biografie van een bekende illustrator zoals Dick Bruna of Šašek. Je ziet hun werk en het verhaal erachter. In die boeken wordt illustreren ook echt benaderd als een kunstvorm, niet zomaar een hobby’tje. Als ik mijn motivatie even kwijt ben, neem ik zo’n boek vast en heb ik meteen weer zin om ook dingen te maken.

Mensen zien niet altijd aan een illustratie hoeveel uren erin kruipen. Zeker aan informatieve illustraties gaat veel werk vooraf. Ik krijg de tekst en zoek daar een beeld bij, maar ik doe ook veel onderzoek, want alles moet kloppen.
Kass

MET WELK MISVERSTAND KRIJG JE BINNEN JOUW VAKGEBIED VAAK TE MAKEN? 

Mensen zien niet altijd aan een illustratie hoeveel uren erin kruipen. Zeker aan informatieve illustraties gaat veel werk vooraf. Ik krijg de tekst en zoek daar een beeld bij, maar ik doe ook veel onderzoek, want alles moet kloppen. Voor een boek over raketten zoek ik dan bijvoorbeeld op hoe die eruit zien, welke onderdelen een raket heeft, welke kleuren… Daarna komt de kleurenplanning en dan moet het illustreren nog beginnen. Dat doe ik eerst op papier en daarna digitaal. Zelfs aan een heel simpel ogende illustratie is altijd hard gewerkt om te zorgen dat alles er goed uitziet én klopt. Uitgeverijen zijn daar meestal wel van op de hoogte, bij andere klanten is dat moeilijker. Daarom som ik in offertes altijd heel duidelijk alle stappen in mijn proces op.

HOE ZIET JOUW ULTIEME DROOMPROJECT ERUIT? 

Een speelgoedlijn maken met allemaal dino’s! Dat lijkt me fantastisch. Ik teken sowieso graag dieren of andere personages waar niet alles volledig moet kloppen. Daar kan ik veel meer humor insteken. Mijn number one droomjob is dus goed ontworpen speelgoed op de markt brengen. Of iets héél groot tekenen, zoals een wrap voor een bus. Daar mogen ze mij altijd voor bellen.

Geschreven door Nienke Soontjens

Image
Kass VanderSande - illustratie.
Image
Kass VanderSande
Deel dit artikel