Meet the creative: wIm & Lore van Fenix stdio
“Of je nu een start-up of een artiest bent, we kijken wat er voor jouw brand het beste werkt.”
ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. is een community van straffe creative professionals. Benieuwd wie daar deel van uitmaakt? Elke maand stellen we een freelancer, bureau of collectief uit ons netwerk voor. Een ondernemer uit de Antwerpse creatieve sector die je écht moet leren kennen. Zoals wIm & Lore van Fenix stdio.
Waarom kozen jullie ervoor om jullie krachten te bundelen?
wIm: “Ik ben fotograaf binnen de podiumkunsten en visual artist onder de naam byWM. Lore werkte jarenlang als strateeg binnen een corporate marketingteam. Onze samenwerking groeide eigenlijk heel organisch, omdat er ook commerciële projecten mijn pad kruisen. Door onze kennis en ervaring te bundelen, is er een duidelijk kader en meer creatieve ruimte om mee aan de slag te gaan.”
Lore: “Samen zijn we heel compatibel. Ik verzorg het projectmanagement, de planning en strategie, terwijl wIm focust op het creatieve proces.”
Hoe is het om als koppel samen te werken?
wIm: “Het voordeel is dat je elkaar vertrouwt waardoor je 100% je mening durft te zeggen. Het is ook praktisch: we werken elk in ons eigen bureau en vergaderen aan de keukentafel. De grens tussen werk en privé was in het begin wel vager. Tijdens het tandenpoetsen een idee pitchen is geen goed idee, weten we nu.”
Lore: “Het is fijn om elkaar op een andere manier te leren kennen. We moesten leren samenwerken als professionals, zoals je dat ook met collega’s doet. wIm heeft een planning nodig, terwijl ik graag ad hoc werk. Hij kruipt ‘t liefst in z’n bubbel om na te denken en ik push graag om nog iets gedaan te krijgen. Het was even zoeken, maar ondertussen voelen we elkaar goed aan. En samen iets realiseren, geeft extra veel voldoening.”
Fenix stdio creëert visuele branding en strategie voor start-ups en de artistieke wereld. Wat hebben deze twee gemeen?
wIm: “Artiesten en muzikanten zijn net als een start-up — een merk. Ze zijn of hebben evengoed een product. En ze hebben dromen en doelen. Als fotograaf zag ik doorheen de jaren heel wat bands, kunstenaars en artiesten groeien of verdwijnen. Hun visuele identiteit speelt daarin een grote rol. We mogen heel blij zijn met organisaties als vi.be of kunstenpunt. Zij geven bijvoorbeeld advies of organiseren workshops over marketing en branding. Maar dan moet je als artiest of kunstenaar nog DIY-gewijs aan de slag. Velen hebben ook er te weinig voeling mee en focussen liever op dat waar ze goed in zijn.”
Lore: “Ons hart gaat sneller slaan van kunst en muziek! We vinden het spijtig dat er in de beginfase — zeker bij start-ups — soms veel geld tegenaan gesmeten wordt, terwijl er nog geen visie was om iets tegenaan te smijten. Het kost nochtans geen fortuin om daarover na te denken. Zelfs met een beperkt budget kan je zaken verwezenlijken. Het is enkel kwestie van creatiever te zijn! ”
In welke soort projecten vertaalt zich dat?
Lore: “Je kan bij ons aankloppen voor de strategie en vormgeving van je visuele identiteit. Dat kan heel uiteenlopend zijn, zoals visuele guidelines, foto’s, een website, videoclips, een perskit, merchandise … Of je nu een start-up bent of een artiest, we kijken wat er voor jouw brand het beste werkt en hoe we het budget efficiënt en duurzaam kunnen inzetten. We zullen geen dure website of gesponsorde campagnes aanraden als dat niet nodig is.
Voel je een match met deze creative professional? Ontdek meer over Fenix stdio.
Wil je op de hoogte blijven van wat er reilt en zeilt in de Antwerpse creatieve sector?
Sluit je aan bij onze community.
✍🏼 Geschreven door Shari Lima Marques