Meet the Creative: Vincent Buyssens van Voidwalker
“Als ik erin slaag om de juiste mensen samen te brengen, waardoor het vertrouwen en creativiteit floreert, dat geeft me voldoening.”
Eerlijk, zonder creatives stelt ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. weinig voor. Dus duiken we in onze staalkaart van Antwerps talent en stellen we met trots enkele van onze ambassadeurs voor.
Vincent Buyssens, oprichter van Voidwalker en creatieve digitale strateeg, toont bedrijven en organisaties de weg in de wereld van online communities. Generatie Z kent hem dan weer als de coole docent Innovatie & Communicatie, die durft lesgeven via een videogame. Deze opmerkelijke creative professional beantwoordde onze zeven Meet-the-creative vragen.
1. Hoe leg jij je beroep uit aan je familie?
“Wel, dat is iets waar ik zelf mee struggle. Mijn oma kan zich iets voorstellen bij reclame en sociale media. Maar hoe leg ik precies uit wat ik doe? Tiktok, Reddit, videogames… De subculturen van het internet zijn zo apart. Je zou kunnen zeggen dat ik bedrijven en organisaties help met het exploreren van de verschillende online communities en de creatieve mogelijkheden online en offline. De ene dag help ik een aantal Europese steden bij deradicalisering via online communities, de andere dag denk ik na over een campagne om het verhaal rond Vlaams erfgoed en tickets te verkopen.”
2. Waar streeft Voidwalker naar?
"Voidwalker helpt mensen navigeren langs de content, communities en currencies van onze internetsamenleving. Hiervoor put ik m'n meer dan 15 jaar ervaring vertoevende tussen tal van virtuele werelden en online communities.
Het online landschap is zodanig evoluerende dat ik niet geloof in statische strategieën. In de plaats daarvan bied ik klanten roadmaps aan die hen moet helpen hun plaats te claimen in web3, de Metaverse, ...
Deze roadmaps stellen mij in staat om klanten op de juiste manier in contact te brengen met communities om hen vervolgens onder te dompelen in de subcultuur en tools die eigen zijn aan die communities.
Of om het in de woorden van Frank Herbert's Dune te beschrijven: "The mystery of life is not a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stoping it. We must move with the flow of process. We must join it. We must flow with it.""
3. Waar haal je met meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?
“Als ik erin slaag om de juiste mensen samen te brengen, waardoor het vertrouwen en creativiteit floreert, dat geeft me voldoening.”
4. Naar welk Antwerpse creative kijk je zelf op en waarom?
“Dat zijn er eigenlijk heel veel. Maar er springen er twee uit die op hun eigen manier werken met toekomstscenario’s. Pantopicon in Berchem denkt tastbare toekomstscenario's uit aan de hand van cocreatie en storytelling. Game developer Wim Wouters van Poppins & Wayne experimenteert dan weer met immersive technologieën om bedrijfsdata te visualiseren en toekomstscenario’s uit te denken.”
5. Welke uitspraak, boek of (youtube)film bezorgde je een nieuw professioneel inzicht?
“Het boek Range: Why Generalists Triumph in a Specialized World liet me inzien dat we beter het generalistische omarmen. Dat vind ik een waardevolle visie voor creatives. De druk om in één ding goed te worden, valt weg. Laat verschillende dingen op je afkomen en ontdek meerdere talenten. Dan wordt het leven pas top.”
6. Met welk misverstand krijg je binnen jouw vakgebied vaak te maken?
“Vroeger was sociale media een kanaal, nu is het een wereld vol subculturen geworden. Een metaverse, zeg maar. Best complex dus. Voor kleine campagnes en kleine bureaus kun je misschien één Social Media Manager inzetten die de visuals maakt, alles online zet én de cijfers opvolgt. Maar van zodra je dieper graaft, zijn er zoveel lagen en subculturen dat je experts nodig hebt.”
7. Hoe ziet jouw ultieme droomproject eruit?
“Ik zou graag een eigen kasteel hebben en er kunsttentoonstellingen organiseren voor kunstenaars geïnspireerd door de ruimte en de kosmos. Daarmee hoop ik dan andere creatives mee te inspireren, zodat ze er vervolgens een eigen twist aan kunnen geven.”