Nobi, synergie van Antwerpse creatives (2/2)
Deel 2: de animatietechnieken van Swörl
De sterkte van de Antwerpse creatieve sector? Die zit hem in de brede waaier van aanwezige expertise. Van productontwikkelaars tot grafisch ontwerpers en van strategische specialisten tot audiovisuele techneuten: Antwerpen loopt ervan over. Ook de ontwikkelaars van de slimme Nobi-lamp zijn hiervan op de hoogte. In een tweedelige reeks belichten we hoe Nobi beroep doet op verschillende creatieve experts om zijn innovatieve product op punt te stellen.
Deel twee: de animatietechnieken van Swörl die zowel investeerders als woonzorgcentra moeten overtuigen van dit revolutionair stukje technologie.
Bij eenmansbedrijf Swörl valt alles wat Sander Spolspoel doet onder zijn titel visual storyteller & problem solver. Hij werkt al twintig jaar in de creatieve sector als specialist in videoanimaties. “Na mijn studies filmregie werkte ik onder meer voor Imec, Concentra en Duval Guillaume. In 2007 werd ik zelfstandige en deed onder andere gameanimaties voor de VRT. Doorheen de jaren smeet ik me helemaal op illustreren in Affinity en Illustrator en animeren in After Effects. Zo kwam Nobi uiteindelijk in 2020 via een persoonlijke aanbeveling bij mij terecht. Ik apprecieer het wel enorm als een tevreden klant me aanbeveelt aan anderen: zo start je een nieuw project met een basis van vertrouwen.”
Introfilmpje
Nobi gaf ook veel input tijdens de kick-offmeeting, waardoor Sander hun product in een groter perspectief kon plaatsen. “Nobi is revolutionair als ontwikkelaar van een slimme lamp die veel meer doet dan enkel verlichten. Via sensoren en artificiële intelligentie in de lamp registreert het onder meer beweging, temperatuur en luchtkwaliteit. De paradepaardjes van de lamp zijn echter de valdetectie en communicatiemogelijkheden. Deze bieden extra hulp in woonzorgcentra en vooral ook in huizen van oudere alleenstaanden, waardoor de prijs hoger ligt tegenover een gewone lamp. Vallen is een groot probleem bij ouderen: een derde van de 65-plussers valt minstens één keer per jaar, waarvan 66 procent zich daarbij ernstig verwondt.
In eerste instantie klopte Nobi bij Sworl aan voor een duidelijk toelichtingsfilmpje van de mogelijkheden en functionaliteiten van de lamp. Dit moest dan zowel investeerders als b2b-klanten en particulieren overtuigen. Eén filmpje voor drie verschillende doelgroepen? Dat is een hele uitdaging: je moet namelijk heel hard afwegen of je meer voor een emotionele of een duidende kant kiest. Daarnaast moet het filmpje ook logisch zijn: de kijker moet het product begrijpen. De prioriteit lag bij een filmpje voor potentiële investeerders. Bij al mijn animaties probeer ik echter steeds te zorgen dat ik beelden kan hergebruiken voor later. Achteraf gezien was dat een gouden zet: mits wat kleine aanpassingen kon ik snel ook een versie voor de b2b-klanten op tafel leggen. Snel kunnen schakelen was hier de boodschap.”
Visuele werkwijze
Dat hij voor Nobi zo snel kon schakelen, komt dankzij Sanders werkwijze: die is van bij de start heel visueel. “Ik wijt het aan mijn studies filmregie, maar ik zie de overgangen letterlijk in mijn hoofd. Al van bij de concepttekeningen en scenario’s hou ik rekening met hoe de video er zal uitzien: dat is efficiënt en tijdbesparend. Bovendien probeer ik altijd vast te leggen wie er feedback gaat geven, wat veel gerichter is. Daarna bestook ik de klant niet meteen met graphics, maar maak ik enkele voorlopige scenario’s waarmee ik telkens snelle feedbackrondes hou. Zo kwam ik na een zevental versies samen met de mensen van Nobi uit op een finaal scenario. Het grote voordeel? We weten allebei al snel wat de inhoud van het eindproduct zal zijn. Er komen dus geen plotse wijzigingen meer, het bespaart kosten en ik kan zeer gericht aan de productie beginnen.
Transities
De transities en scènes zitten bij dat finale scenario al in Sanders hoofd. “In feite heb ik een tekst of scenario gemaakt dat meteen te animeren valt. Voor mezelf voorzie ik hier en daar al wat schetsen: ik vertaal als het ware constant tekst naar beeld. Hierbij denk ik al na over decors, personages en dialogen. Deze schetsen deel ik nog niet met de klant, want ze tonen een veel te ruwe versie waardoor er zinloze feedbackrondes zouden ontstaan. Vergelijk het met een schoenmaker: die toont je toch ook geen losse flappen leer waarbij je de rest moet inbeelden?
Zelf kan ik zoiets niet voor schoenen, dus verwacht ik ook niet dat mijn klanten dat voor mijn illustraties kunnen. Na de aanvangsfase bezorg ik in de volgende stappen uiteraard wel previews aan de klant. Bij Nobi zat er al veel goed: enkel wat woorden in de voice-over moesten anders. Als je zo werkt, geeft dat enorm veel voldoening: zowel voor jou, als voor de klant. Allemaal door meteen van bij het begin klaarheid te scheppen over het scenario.
Flexibel
Door Sanders werkwijze kan hij bovendien enorm snel schakelen in een project. “Bij Nobi was er onder meer ook nood aan een internationale versie. In dat geval weet ik dat de video op zich kan blijven bestaan en focus ik me helemaal op nieuwe voice-overs. Zijn er toch kortere versies nodig? Dan weet ik precies welke stukken eruit kunnen zonder de impact te doen verliezen. Zo laat ik het basismateriaal langer renderen en sta ik nooit met mijn rug tegen de muur bij plotse ad-hocopdrachten die snelle oplevering eisen.
Creatief netwerk
Het interessante aan Sanders werkwijze is dat hij regelmatig andere creatives inschakelt. “Door mijn jarenlange ervaring schat ik perfect in of mijn tekenstijl past bij de vraag van de klant. Twijfel ik, dan schakel ik naar enkele getalenteerde collega-tekenaars. Bovendien reken ik ook op externe videomensen, muzikanten en klankmixers. Mijn netwerk bestaat echt uit een kleine creatieve wereld: allemaal professionals die elkaar kennen en extreem goed zijn in wat ze doen. Deze manier van samenwerken geeft me de kans om betere services te bieden aan mijn klanten. Mensen rekenen uiteraard eerst op mijn skills, maar als ik volgeboekt of op vakantie ben, help ik hen via mijn netwerk snel verder."
ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. maakte een interactief overzicht van Antwerpse creatieve experts.
Toekomst
Het mag duidelijk zijn: Nobi zit bij Sworl ideaal voor alle toekomstplannen. Toch ziet Sander een opvallende shift voor de komende jaren. “Door de coronacrisis viel de hele evenementensector stil. Een animatie voor wanneer een CEO het podium opwandelt? Een catchy filmpje om de mensen naar een stand te lokken op een beurs? Allemaal opdrachten die ik in 2020 niet meer moest doen. Wat ik dan wel zag? Een gigantische inhaalbeweging rond digitale economie en marketing. Plots zijn er hogere budgetten voor online communicatie en willen mensen geen video maar animatie. De crisis dwingt ons dus om anders te werken. Op deze manier krijg je wel andere perspectieven en kan je op een vernieuwende manier ondernemen.”
Van productontwikkeling tot animatie: de slimme lamp van Nobi spreekt de brede mix van Antwerpse creatives aan. Momenteel is de lamp nog in ontwikkeling en wordt ze getest in de woonzorgcentra. Toch kreeg Nobi voor dit revolutionair stukje technologie al een Henri van de Velde-award in de categorieën Business Innovation en Consumer. Op 5 februari weten we of het ook de Gold Award wegkaapt: ontdek het via deze pagina. Benieuwd naar de slimme lamp van Nobi? Lees meer. Alles over Swörl kom je te weten op deze website.