Trendwatching: Screen entertainment for future generations
Wat verwacht de jonge schermgeneratie van ons als makers?
Wat verwacht de jonge schermgeneratie van ons als makers? Die generatie die nog nauwelijks onderscheid maakt tussen een actieve of passieve schermbeleving, tussen kijken en spelen?
Jeugdfilmorganisatie JEF en creatieve studio Poppins & Wayne organiseerden vorige week een Gamestorm rond deze vraag. Een eclectische groep audiovisuele storytellers - van animatoren tot regisseurs en game designers - boog zich over de wensen en briefings van enkele kinderen en jongeren. En daar kwamen interessante inzichten in de schermwensen van the next generation bovendrijven:
1. We could be heroes
Gen Z en Alpha kijken (nog steeds) graag op naar - al dan niet - realistische rolmodellen: van Ronaldo’s en andere voetbaliconen tot superhelden met capes en badasses genre Wednesday Addams. Helden met een outcast-kantje scoren extra punten qua identificatie. Keep in mind… dit is de generatie die een Scandinavische, schoolstakende leeftijdsgenote op Davos-conferenties en tijdschriftencovers zag belanden.
2. Escapisme & absurdisme
Is het de miserie in de buitenwereld of gewoon een leeftijdstypische honger naar fantasie en het onmogelijke? Een feit is dat er voor Gen Z en Alpha on-screen gerust een loopje mag worden genomen met de realiteit. Omgekeerde zwaartekracht, spreken met dieren, voetballen met auto’s, … bring it on! Wel graag met wat humor én inspraak van het jonge geweld zelf, want creatieve grote mensen vinden niet noodzakelijk hetzelfde grappig als kinderen en tieners. Een prottende panda heeft mogelijk meer effect dan een doordachte dubbelzinnige dialoog.
3. De toekomst is verticaal
16:9 is dood, lang leve het verticale schermentertainment. Nu ja, het is iets genuanceerder dan dat, maar de smartphone is ontegensprekelijk het favoriete toestel van de jonge generatie. En dus is er heel wat marktruimte voor verrassende, rechtopstaande content die de doorsnee homemade TikTok-video overstijgt. Theatergezelschap Skagen omhelsde die trend bijvoorbeeld al met een innovatieve “Watchapp”-ervaring en zelfs Hollywoodregisseur Damien Chazelle (bekend van La la land) waagde zich in opdracht van Apple aan een eerste smartphone-short.
4. Levels of afleveringen? Hokjesdenken is passé.
Jongeren denken niet meer in definities van game of film en multitasken zonder schroom of moeite met meerdere schermen tegelijk. Ze Minecraften op het grote scherm en scrollen terwijl door tutorials op hun smartphone. Als audiovisuele storytellers durven we dus ook liefst buiten de eigen comfortzone en “categorie” denken en wordt sectoroverschrijdend samenwerken onvermijdelijk én waardevol.
En laat dat nu precies het opzet zijn van brainstorm- en netwerkavonden zoals deze Gamestorm. Op naar de volgende!
JEF Festival
Nood aan inspiratie of wat audiovisueel én multimediaal entertainment voor je kroost? Dan kan je nog de hele krokusvakantie terecht op het JEF festival, in het Zuiderpershuis en op tal van andere locaties in Antwerpen en de rest van Vlaanderen!