Voyager, trotse Belgische speler in automotive design
“Afgemeten, scandinavisch, elke lijn doordacht”
Waarom zou een achtste bedrijfsverjaardag geen mijlpaal kunnen zijn? Fabian Breës en Jeroen Claus, oprichters van Voyager, vonden het uitgelezen moment om hun nieuwe bedrijfsnaam te lanceren. Eentje die beter aansloot bij hun missie. De aanleiding voor een interview met Fabian over zijn beroep, ambities en ondernemingszin.
Voyager is in de prijzen gevallen in de categorie 'consumer' met CoMoveIT Smart, een slim besturingssysteem voor elektrische rolstoelen om gebruikers te helpen die moeite hebben met de klassieke joystick. Het design van het besturingssysteem, ontwikkeld door Comate en vormgegeven door Voyager, creëert onafhankelijke persoonlijke mobiliteit bewegingsvrijheid en autonomie voor de gebruikers, wat voor hen een wereld van verschil maakt.
Stem via deze link nog tot 20 december op jouw favoriet voor de Henry van de Velde Public Gold Award!
FRANK Industrial Design werd Voyager, proficiat! Vanwaar jullie naamsverandering?
Fabian: “Als student-ondernemers hadden we nog geen afgelijnd idee van wat we wilden ontwerpen, dat kwam pas achteraf. We stonden toen ook niet lang stil bij onze bedrijfsnaam. We hadden dus al snel nood aan een naam die beter aansloot bij wat we deden: voertuigen of producten met een automotive twist ontwerpen. Onze nieuwe naam, Voyager, omvat het thema rond reizen en verplaatsingen. We lieten ons ook inspireren door de ruimtesondes van NASA en het scifi-thema. Dat valt in lijn met waar we naartoe willen.”
Waar streven jullie als professional creatives naar?
“Dat we trots kunnen zijn op ons werk. Tot het vervelende toe, want als perfectionist kan ik een product moeilijk loslaten. Het belangrijkste is dat het product beantwoordt aan de wensen van de klant en aan die van hun klanten. Dan hebben we onze job goed gedaan. Natuurlijk is het voor ons belangrijk om er een persoonlijke touch in te kunnen steken. Onze stijl is duidelijk zichtbaar in ons portfolio: afgemeten, scandinavisch, elke lijn doordacht.”
Waar haal je ‘t meeste voldoening uit als je met klanten samenwerkt?
“Als managers én ground forces van Voyager, zijn we nauw betrokken met het creatieproces. Een goede relatie met onze klant en het team is voor ons dus enorm belangrijk. Ik heb er persoonlijk het meeste aan als de samenwerking helder is. Sommige opdrachtgevers hebben weinig zicht op onze jobinhoud en tot waar onze expertise loopt. Zo laat ik strategische beslissingen liever over aan de manager en hecht ik belang aan de inbreng van een ingenieur.”
Waar ben je best trots op?
“Op de Arrival Car, een elektrische wagen die we ontworpen met een Britse scale-up die de transportsector overhoop hoopt te gooien. Ze willen klassieke assemblagelijnen vervangen door compacte microfactories met robots en werken met ecologische cradle-to-cradle materialen. Dat was een topproject.”
Als je terugblikt naar 8 jaar geleden, wat is dan het grootste verschil met nu?
“Onze ambitie. We zijn een ontwerpstudio begonnen omdat we ons eigen ding wilden doen. We hadden nooit verwacht dat er zoveel boeiende projecten, van fietsen en auto’s tot boten, op ons pad zouden komen. We plooien ons niet naar de markt, maar volgen ons gevoel en dat lukt op dit moment heel goed. Nochtans is een voorkeur voor voertuigontwerp in België niet zo vanzelfsprekend. Maar internationale bedrijven weten ons te vinden via social media. Dat telewerken genormaliseerd is, vergemakkelijkt zo’n samenwerking.”
Nieuwe klanten zoeken is dus geen struggle?
“We hebben in onze beginjaren veel geprobeerd. Mailings, cold calling, netwerkevents, beurzen, wedstrijden… Wie had toen gedacht dat Instagram ons zoveel klanten zou opleveren. Content online plaatsen vraagt wel veel tijd. We hebben het met vallen en opstaan geleerd, maar het werkt. Dus waarom niet. Als het ons gegund is, doen we het graag nog even verder.”
Als startende ondernemers wilden jullie hét aanspreekpunt worden voor innovatie binnen de transportsector in de Benelux. Is dat gelukt?
“Onze studio opschalen en zelf een managersrol opnemen, daar ligt onze ambitie niet meer. We zijn tot het inzicht gekomen dat we graag en vlot werken met z’n tweetjes. We houden elkaar scherp, hebben een toffe teamdynamiek en ontwerpen beide nog veel in onze vrije tijd. Als we willen groeien, zullen we eerder een gelijkgezinde ontwerper zoeken die even enthousiast z’n schouders onder dit bedrijf wil zetten.”
Tel er even 8 jaar bij. Wat hebben jullie dan bereikt?
“Ik durf van mezelf zeggen dat ik niet de beste ondernemer ben. Ik ben gewoon een goede ontwerper. Dus ik wil mezelf blijven uitdagen en vernieuwen. Producten ontwikkelen in sectoren waar ik nog niet geweest ben, ervaring opdoen, persoonlijk groeien… Al lijkt het me wel wat om zelf een product te ontwikkelen en op de markt te brengen. Consulting is interessant, want ik stap telkens een andere wereld binnen en buiten. Allemaal momentopnames van sectoren en bedrijven. Maar zelf het gewicht van een ontwikkeling dragen, dat is volgens mij van een heel ander niveau. Wat we dan willen ontwikkelen? Daarvoor zal ik eens moeten brainstormen met Jeroen.”
Ben je op zoek naar een leuk design, van een sympathieke ontwerper als het even kan? Zoek jouw creatieve match via Creatives | APBC
Tekst: Studio Lima