WISSELBEKER #15: JAN VAN DEN BROECK VAN GOLDENSTORY

‘Ik wil graag op de frontlijn staan van een positieve, maatschappelijke impact’

Jan Van den Broeck was jarenlang antropoloog en docent. Ondernemen was een ver-van-zijn-bed-show en zelfstandig worden maakte geen deel uit van zijn carrièreplan. Tot enkele onverwachte wendingen hem van koers deden veranderen. Nu is impactvol ondernemen zijn drijfveer, en staat hij aan het begin van een nieuw boekjaar met zijn snelgroeiende zaak ‘Golden Story’. 

Image
Jan Van den Broeck

‘Het leven heeft rare wendingen genomen. Na mijn doctoraat kwam ik terecht aan hogeschool in Brussel. Hoewel ik het contact met mijn studenten erg boeiend vond, begon ik tijdens corona toch na te denken over mijn loopbaan. Plots besefte ik dat ik dagelijks drie uur en half pendelde voor een job die eigenlijk toch niet helemaal mijn ding was. Een hogeschool is groot en log, veranderingen laten lang op zich wachten en ik ben ongeduldig. Het deed me stilstaan: wat kan ik, en vooral, wat wíl ik doen? Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mensen en hun verhalen, dat is de rode draad in mijn leven. Ik wist dat ik kon schrijven maar zelfstandige worden… Dat was toch een grote sprong. Dus ben ik voorzichtig begonnen als copywriter in bijberoep, naast mijn vaste job als docent.  

Als ondernemer kan je veel geld verdienen, maar dat mag niet het doel zijn.
Jan Van den Broeck

‘In oktober 2021 ben ik voltijds ondernemer geworden. Omdat ik geen netwerk had op dat punt, besloot ik op eigen initiatief een boek uit te brengen waarin ik verhalen van Mechelse ondernemers bundelde. Dat werd uiteindelijk een project over hoe ondernemerschap een aandrijver kan zijn voor een welvarende en leefbare stad. Het leerde mij dat er talloze ondernemers zijn die elk op hun eigen manier van hun stad een betere plek willen maken. Het leerde me ook dat ondernemen in onze huidige samenleving een enorme, zo niet de grootste, hefboom kan zijn voor positieve impact. Dat idee sprak me zodanig aan dat ik wist: hier moet ik mee mijn schouders onder zetten.  

Dat eerste jaar heb ik heel veel geschreven en nam ik alles aan wat ik kon. Al wou ik de verhalen op een bredere manier kunnen vertellen: transmedia storytelling boeide me enorm, maar ik kende er niets van. Dus ik heb me er een klein beetje in gebluft (lacht). Gelukkig ontmoette ik op dat moment Jordi (Van den Broeck, geen familie), een videograaf waar het heel goed mee klikt. We besloten samen te werken en na een leerproces van iets meer dan een half jaar hebben we nu een mooie flow ontworpen waarmee we projecten tot een goed einde kunnen brengen. Zo bieden we tegenwoordig een heel pakket aan, van foto- en videografie tot podcasts, waarvoor we samenwerken met meerdere partners.  

Ik wil organisaties helpen die positieve impact willen creëren.
Jan Van den Broeck

Golden Story is vandaag een ecosysteem van strategen en storytellers, voor impactgedreven organisaties. Dat blijft wel de kern voor mij: waarom doe jij wat je doet? Wat is de meerwaarde van je organisatie, voorbij de winsten? Als ondernemer kan je veel geld verdienen, maar dat mag niet het doel zijn. De focus moet - wat mij betreft - liggen op het leveren van een positieve bijdrage. Daarom richten wij ons op de rasechte impactondernemer: de ondernemer die een maatschappelijke uitdaging ziet en wilt aanpakken, of kmo’s die investeren in duurzaamheid, maatschappelijke meerwaarde en goed bestuur maar er vandaag nog niet in slagen om rendabele impact en impactvolle groei te realiseren. Dat is gewoon the way to go. Die maatschappelijke beweging is ingezet, dat is onomkeerbaar. Organisaties die positieve impact willen creëren, die wil ik helpen. Die drive houdt mij draaiende.  

Er is veel aan het bewegen en ik wil graag mee op de frontlijn staan.
Jan Van den Broeck

Soms denk ik: het gaat niet rap genoeg, maar dat is het aard van het beestje. We hebben al heel veel stappen gezet met Golden Story. We doen creatieve dingen met een positieve impact, maken de wereld een beetje beter en verdienen er ook nog eens onze centen mee. De puzzelstukjes vallen stilaan mooi in elkaar op dit punt. Zo lanceerden we dit jaar ook onze eigen podcast, ‘Ondernemen met impact’, omdat ik me nog verder wou verdiepen in impactvol ondernemen. Niet door boeken te lezen of op het internet te scrollen, maar door mensen uit te nodigen en erover praten. Er is namelijk veel aan het bewegen en ik wil niet per se het publieke gezicht zijn, maar wel graag mee op de frontlijn staan. Ik heb mijn purpose gevonden, er een aanbod rond ontwikkeld en nu probeer ik het te realiseren. Zo komt alles trouwens terug bij elkaar en wordt de antropoloog in mij ook gevoed.’ 

Meer weten over Jan of wil je samenwerken met Golden Story?
Neem dan snel een kijkje op goldenstory.be 

Geschreven door Lara Laporte

Image
Jan Van den Broeck
Deel dit artikel