WISSELBEKER #16: Jolien Wallenus / MIR°Я

“Ik vind het gewoon supermooi om ondernemers te zien groeien. En ondertussen groei ik mee.”

Maak kennis met hemelbestormer Jolien Wallenus. Ze is jong en ze wil wat. Zo’n vier jaar geleden stampte de Mechelse twintiger Studio Wal uit de grond, een brandingbureau waar ondernemers terechtkunnen die hun merk en doelgroep beter willen laten matchen. Vandaag staat ze op het punt om die eenmansstudio te laten vervellen tot een all-in branding house, onder de naam MIRR/MIR°Я.

Image
Jolien Wallenus

“De kick van een merk te laten kloppen met de oprichter, daar doe ik het voor,” vertelt Jolien met twinkelende ogen. “Ik gebruik graag de spiegel-metafoor: in de hele merkbeleving kan je de persoonlijkheid van het merk voelen, het moet kloppen met wie erachter zit.” 

“Tegelijk moet een mogelijke klant zichzelf en zijn waarden ook herkennen in een bedrijf,” legt ze uit. “Beeld je in dat alles gewoon blanco is, met dezelfde typografie. Dan moet je alles gaan lezen, maar dat doen mensen vandaag gewoon niet. Dus je moet die klanten op een manier gevoelsmatig aanspreken en hun vertrouwen opwekken. Daar help ik ondernemers bij.”

Je moet die klanten op een manier gevoelsmatig aanspreken en hun vertrouwen opwekken
Jolien Wallenus

Zoals een magazine 

Jolien Wallenus is geschoold als grafisch ontwerper en werkte tot enkele jaren terug als vormgever van tijdschriften. Branding deed ze naast het layouten. "Branding en een magazine vormgeven hebben wel wat gemeen. Zo heeft elke lezer een bepaalde leesrichting. Iedereen scant een pagina eerst visueel, en kijkt daarbij naar de afbeeldingen. Als die aanspreken, lees je de titels, daarna lees je de ondertitels en dan pas begin je aan de tekst. Er zit een zeker patroon in. Dat geldt ook voor de opbouw van een magazine, met vaste rubrieken enzovoort.” 

“Die expertise kan ik vandaag goed gebruiken, bijvoorbeeld bij de online zichtbaarheid van een bedrijf. Je krijgt als lezer zoveel verschillende dingen te zien, dat maar enkele dingen je aandacht kunnen trekken. Daarom is het belangrijk om je echt op het doelpubliek te richten, net zoals een magazine wordt afgestemd op een specifieke lezer. Bij Libelle is dat bijvoorbeeld een bepaald type vrouw.”


 

Ik ben altijd gefascineerd geweest door gepassioneerde ondernemers. Ik voel graag die ambities.
Jolien Wallenus

De sprong

“In mijn tijd bij Libelle werkte ik al twee dagen per week aan branding voor klanten uit mijn netwerk. Die klanten brachten dan andere klanten aan, en dan weer verder, tot het te veel werd om te combineren. Zo’n twee jaar geleden waagde ik de sprong en stopte ik met magazines vormgeven. Dat was een heel bewuste keuze.“

“Bij een magazine is een stijl al bepaald. Je kan wel creatief zijn, maar dat is binnen bepaalde richtlijnen. Je komt wel te weten hoe goed een magazine verkocht heeft, maar de rechtstreekse impact zie je niet. Bij branding begin je vanaf nul. En ik ben altijd gefascineerd geweest door gepassioneerde ondernemers. Ik voel graag die ambities. Ik deel ze zelf ook.”

Image
Mirr - Branding House

Buitenbeentje

Vandaag staat er een heuse metamorfose in de steigers voor Studio Wal. “Er komt zoveel kijken bij een merk uitbouwen: sociale media, fotografie, een website, copywriting, strategische begeleiding… Dat kan je niet allemaal alleen. Je hebt er een netwerk voor nodig. Daarom zette ik de stap naar MIR°Я, een ‘branding house’. Per klant brengen we de beste expertises samen, zodat ze helemaal ontzorgd worden van A tot Z.” 

“In mijn familie was ik een beetje het buitenbeentje. Ik was de dromer, de creatieveling. Ik ben deel van een tweeling, en als individu verschil ik enorm van mijn zus en de rest van mijn familie die niet echt ondernemend is ingesteld. Toen ik ging ondernemen, verklaarden ze me voor gek.” 

Vandaag, met de opstart van MIR°Я, is de cirkel rond voor Jolien. “Nu kan ik zeggen dat ik doe wat ik het liefst doe. Dat branding house is wat ik in de wereld wil zetten. Het weerspiegelt wie ik ben. En ik kan impact maken. Ik vind het gewoon supermooi om ondernemers te zien groeien. En ondertussen groei ik mee.”

Interesse in wat Jolien Wallenus voor je bedrijf kan betekenen?
Contacteer Jolien via Instagram of mirr.be

Geschreven door Isabelle Vanhoutte 

Image
Jolien Wallenus
Deel dit artikel